Skidalpinism: En sport på väg upp

Skidalpinism är en av flera som ingår i Svenska Klätterförbundets verksamhet och vårt landslag radar upp framgångar. Skidalpinismär på frammarsch i Sverige!

Klättring med skidor

Bergsbestigning på skidor, på tid och axel mot axel med konkurrenter. Ungefär så kan sporten skidalpinism, eller skimo som den ofta kallas, beskrivas. Eller som landslagets Ida Nilsson beskrev det för Sveriges Radio: “Som att göra en löpartävling i maxfart, sen sätta sig i jägarställning mot väggen i några minuter och så upprepa allt flera gånger”.

Åkarna tar sig uppför berget genom att sätta stighudar under skidorna och lösgöra hälarna. De går, springer och klättrar. Nedför kör de främst klassisk utförsåkning. I vissa fall är det så brant att skidorna måste bäras på ryggen och ibland måste stegjärn fästas på pjäxorna.

Vitt skilda tävlingar

Lite grovt kan man dela in sporten i två kategorier: De som följer regler uppsatta av nationella och internationella förbund, som världscupen och mästerskapen, och långlopp som pågår över flera dagar.

Långloppen är ofta mer äventyrsinriktade. Några av de mest kända går i Europas bergstrakter: Pierra Menta, Mezzalama och Patrouille des Glaciers. I Sverige är Keb Classic, som arrangeras vid Kebnekaises fjällstation, klart störst.

Christer Köhler på Tolpagornis norra kraterkam.
Christer Köhler på Tolpagornis norra kraterkam under Keb Classic. Foto: Robin Andersson
Skidalpinismens grenar

I mästerskap och i världscupen tävlar åkarna i fem olika grenar. På VM koras även en vinnare i kombination (en sammanslagning av resultaten).

• Individuell: Långa prestigefyllda lopp på över 90 minuter, med upp till 2000 höjdmeter total stigning. Flera vändor upp och ner längs bergssluttningarna. Alla tekniska moment genomförs. I dessa lopp befinner sig åkarna högt upp i bergen, långt utanför pistat område.
  • Vertikal: Enbart åkning uppför. Enkla regler: Masstart och snabbast upp vinner. Ofta mellan 750 och 1000 höjdmeter. Loppen avslutas ibland över på toppar över 3000 meters höjd.
  • Sprint (OS 2026): Publikvänligt. Tävlingar på några få minuter där alla sportens moment ingår: Skidor uppför 80-100 höjdmeter med stighudar, ”skidor på ryggsäck” och åkning utför. Knock out-format, likt skidåkningens sprinter, med kvartfinal, semifinal och final (med kortare vila mellan loppen).
  • Mixstafett Sprint (OS 2026): En variant på sprint där en dam och en herr tävlar tillsammans. Båda kör två varv på en förlängd sprintbana.
  • Lag/Patrull: Den disciplin som ligger närmast sportens rötter, där gränsmilitärer i Alperna tävlade med varandra. Lag om två eller tre personer kör en bana som kan innehålla passager där stegjärn, sele och rep används. Minst 90 procent ska kunna genomföras med skidor. Banan är ofta omkring 2000 höjdmeter och tävlingstiden upp till två timmar.
  • Stafett: Som en längre sprint där varje åkare kör ett varv och sedan växlar till nästa. I herrklassen är det lag om fyra åkare, i damklassen tre.
Kärt barn har många namn

Sporten må vara lätt att förälska sig i, med höga berg, snö, spänning och adrenalin, men vad heter den egentligen? Vi hör begrepp som skidalpinism, ski touring, randonnée, skimotopptur och ski mountaineering. Vad är vad? Inom Svenska Klätterförbundet använder vi skidalpinism eller skimo när vi pratar om tävlingsformen. Rekreationsåkningen kallar vi för topptur. De andra orden är internationella begrepp för samma sak.

Satsa på skimo?

Många skidanläggningar i Sverige välkomnar toppturare. Vill du testa träna skimo? Kanske tävla? Läs våra tips!