Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Grundkurs alpin klättring

24 augusti, 2021 - 28 augusti, 2021

6000 SEK

Kursen är fulltecknad men du kan fortsatt anmäla dej till vår reservlista.

Datum: den 24-28 aug 2021 (kursen startar i Tarfala på morgonen den 24:e  kl. 8.30 och avslutas på eftermiddagen den 28:a augusti kl. 16.00).

Förkunskaper: Viss klippklättervana (gärna motsvarande SKF:s Grundkurs klippklättring). Viss fjällvana. God kondition och medlem i en av Klätterförbundets klubbar.

Kursledare: Christian Edelstam, auktoriserad bergsguide.

Antal deltagare: 4-6 deltagare/guide.

Kursavgiften: 6000 kronor inklusive guidning/instruktioner av auktoriserad bergsguide. Rep, säkringar för is och klippa.

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Frågor: Ring eller maila Christian Edelstam, christianedelstam@hotmail.com, 070-356 74 43 för frågor gällande kursens upplägg. Maila Eva på Klätterförbundet, eva.rimnas@klatterforbundet.rf.se för frågor gällande bokning och betalning av kursen.

Anmälan:

Kursen är fulltecknad. Anmäl dig till reservlistan här. Sista anmälningsdatumet är 24 juli. Din betalning bekräftar din anmälan och utgör din plats i turordningen om inte alla anmälda skulle få plats. Får du inte plats återbetalar vi givetvis din deltagaravgift. Får du förhinder efter sista anmälningsdatum kan vi endast betala tillbaka om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, och då mot en administrationsavgift.

Kursmål:

• 5 trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.
  • Ge kunskaper för att kunna göra enkla alpina turer på egen hand och vara del av ett mer erfaret replag på medelsvåra turer.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär; inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning, glaciärteori
  • Alpin klättring; replagsförflyttning, rephantering
  • Self arrest
  • Navigering
  • Turplanering
  • Riskanalys
  • Utrustningskunskap

Boende: Tarfaladalen, i STF Tarfalastuga, https://www.svenskaturistforeningen.se/anlaggningar/stf-tarfala-fjallstuga/ eller i tält. Vi har bokat upp platser i stugan så vill du bo inomhus (vilket vi rekommenderar) fyller du i att du önskar boende i anmälningsformuläret. Regler för tält läs mer nedan under bra att veta. Vi rekommenderar att ni blir medlem i STF. Bli medlem HÄR

Resa: Tåg till Kiruna, www.vy.se Tänk på miljön, ta tåget istället för flyget. Buss Kiruna-Nikkaluokta, www.nikkaluoktaexpressen.se Vandring, Nikkaluokta-STF Tarfalastuga ca 24km. Vandringen kan kortas av 5,5km med båt, http://www.enoks.se/battrafiken/

Det går bra att åka helikopter mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation. Det går även bra att bara skicka bagaget. Men återigen, tänk på miljön. Kebnekaise fjällstation-Tarfalastugan 7 km.

Utrustning (obligatorisk):

• Stegjärnsfasta kängor
  • Stegjärn
  • Isyxa, alpin med relativt rakt skaft, 50-65 cm
  • Sele
  • Hjälm
  • 4-5st skruvkarbiner
  • 2st vanliga karbiner
  • 2st 120cm slingor
  • 3st prusiksnören (knutna av 5-6mm tjockt, ca 125cm långt repsnöre)
  • Isskruv (om du har)
  • Dagstursryggsäck 30-40 liter
  • Skaljacka och skalbyxor. Vind- och vattentäta
  • Byxor, helst vindtäta och robusta
  • Tröja. Ull eller syntet/fleece
  • Fodrad jacka. Syntet/dun. Alternativt extra tröja
  • Underställ tröja och byxor. Ull eller syntet
  • Ullsockor 2 par
  • Handskar/Vantar, ett par tunna och ett par tjocka
  • Mössa och buff
  • Solglasögon
  • Solskyddsmedel
  • Vattenflaska
  • Sov/reselakan, om du bor i stugan

Utrustning (Bra att ha):

• Tunn vindjacka/softshelljacka
  • Extra underställströja
  • Damasker
  • Stav
  • Termos
  • Kamera
  • Telefon
  • Skavsårstejp
  • Tofflor
  • Necessär

Bra att veta:

• Bär inte upp för mycket onödigt till Tarfala. Det kommer att bli tungt ändå.
  • Det kan vara regnigt, blåsigt och grymt kallt och vi kan göra något lågintensivt som t ex sprickräddning. Så spar ändå inte för mycket på klädseln.
  • Beräkna tillräckligt med tid för färden Nikkaluokta -Tarfala och Tarfala-Nikkaluokta.
  • Kebnekaise fjällstation hyr ut skor och viss klätterutrustning.
  • Det finns ingen proviant att köpa i Tarfalastugan.
  • Det finns ett par el- och vägguttag i stugan för att ladda tex. mobilerna
  • Det finns svag telefontäckning i Tarfaladalen och mestadels uppe på bergen.
  • Tältare som övernattar i anslutning till fjällstugan betalar en serviceavgift (medlem 250 sek/dag icke medlem 350 sek/dag) och får då använda stugans kök, torkrum och övriga faciliteter (men inte sovrum)

Start:
24 augusti, 2021