Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Grundkurs alpin klättring i Tarfala

23 augusti, 2022 - 27 augusti, 2022

6500SEK

Välkommen med din anmälan HÄR.

Kursen är fulltecknad. Du kan fortsatt anmäla dej men då till vår reservlista. Välkommen med din anmälan.

Datum: 23-27 augusti 2022 (start i Tarfala kl. 8.30 den 23/8 – slut i Tarfala kl. 16.00 den 27/8)

Förkunskaper: Viss klippklättervana (gärna motsvarande SKF:s Grundkurs klippklättring). Viss fjällvana. God kondition.

Kursledare: Christian Edelstam, auktoriserad bergsguide

Antal deltagare: 4-6 deltagare per guide

Kursavgift: 6500 sek

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Frågor: Christian Edelstam, christianedelstam@hotmail.com, 070-356 74 43, svarar på frågor gällande kursupplägg.
Eva Rimnäs på Svenska Klätterförbundet, eva.rimnas@klatterforbundet.rf.se, svarar på frågor gällande bokning och betalning.

Övrigt: Rep samt säkringar för is och klippa finns att tillgå. För att gå kursen måste du vara medlem i en SKF-ansluten klubb.

Om anmälan: Sista anmälningsdag är 23 juli. Betalning bekräftar anmälan och ger dig en plats i turordningen om kursen blir överbokad. Deltagaravgiften återbetalas till den som inte får plats.

Vid återbud: Får du förhinder efter sista anmälningsdatum återbetalar vi endast om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, mot en administrationsavgift.

Kursmål:

• Kunskap att göra enkla alpina turer på egen hand och vara del av ett mer erfaret replag på medelsvåra turer.
  • Fem trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär: inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning, glaciärteori
  • Alpin klättring: replagsförflyttning, rephantering
  • Self arrest
  • Navigering
  • Turplanering
  • Riskanalys
  • Utrustningskunskap

Läs mer: Boende, resa och packning – grundkurs alpin klättring.

OBS!! Under sommar kommer vi inte ha möjlighet att administrera boendet i STF stugan utan ni får själva boka med STF om ni vill bo inne.

Start:
23 augusti, 2022