Vinnarna i SM Sprint 2024: Hanna Aho och Max Österberg

2024-års svenska skidalpina mästare, i grenen sprint, är korade: Hanna Aho och Max Österberg. Det stod klart efter en spännande tävling i Stockholm på lördagen.

Max Österberg och Hanna Aho efter loppet på lördagskvällen. Landslagscoachen tillika kvällens speaker. Hector Haines, intervjuar Hanna.

SM Sprint 2024 arrangerades i Hammarbybacken, mitt i Stockholm, på lördagen. Efter kval och final stod det klart att Max Österberg, från Nacka Värmdö Klätterklubb, och Hanna Aho, från K4 Äventyrssport, gick ur tävlingen som segrare. På andra plats i herrklassen kom Malte Lessing, och på tredje plats Tor Rönnestrand.

Herrklassen hade elva deltagare, så där var det såväl kval som semifinal och final. Damklassens tre deltagare fick nöja sig med kval och final. Anna Dolk kom på andra plats och Emilia Lundstedt på tredje.

– Det blev ett riktigt bra arrangemang, med starka atleter, taggade arrangörer och ett stort gäng funktionärer. Så roligt att få visa upp skidalpinismen för Stockholm på det här sättet. Vi satsar på att även arrangera internationella tävlingar framåt och ser fram emot landslagets prestationer de närmaste åren. Det ser riktigt lovande ut, säger Janna Askenberg, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

FAKTA/SM 2024

Arrangör av SM Sprint 2024 var Pure Productions, tillsammans med Stockholms Klätterklubb och Svenska Klätterförbundet. I mitt av april arrangeras SM i grenen patrull under Keb Classic.