Förbundet kommenterar uttagningar till internationella tävlingar

Uttagningen till årets VM i sportklättring har genererat synpunkter. Förbundet understryker att såväl tjejer som killar deltar i internationella tävlingar. Vad gäller uttagningar kan och bör förbundet inte alltid publikt motivera beslut kring enskilda atleter.

2023 består sportklätterlandslaget av i princip lika många tjejer som killar: tio respektive elva. Precis som under tidigare säsonger har deltagandet varierat från tävling till tävling. Ibland deltar fler kvinnor, ibland fler män, ibland är det lika många som åker. Bland seniorerna är kvinnorna färre, vilket är utmaning som Svenska Klätterförbundet kontinuerligt arbetar med. Det är välkänt i alla idrottsförbund att unga tjejer i högre grad än killar väljer att sluta med idrott generellt, och elitidrott specifikt.

Vid tävlingsuttagningarna tar förbundskaptenen och coacherna hänsyn till en mängd faktorer. Uttagningarna utgår från en långsiktig plan där form, skador, tävlingsintensitet, andra hälsoskäl och ett flertal övriga faktorer vägs in. Majoriteten av landslagets atleter är under 18 år, vilket gör det extra viktigt att hantera uttalanden kring uttagningar med försiktighet.

Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare för Svenska Klätterförbundet, kommenterar kort:

– Vi kan omöjligt gå in på alla skäl bakom en uttagning. Vi har en skyldighet att värna om alla atleterna, speciellt om barnen. Att inte publikt gå in på detaljer om tävlingsuttagning är ett sätt, säger hon.

Jämställdhet är en viktig värdering för Svenska Klätterförbundet.

– Reaktionerna kring VM får oss att lyfta den frågan ytterligare ett snäpp. Vi har genomfört ett antal samtal utanför landslaget. Nästa steg för oss är att prata med alla landslagsklättrare specifikt om detta, för att se hur vi på ett bättre sätt kan stötta våra atleter. Den analysen är viktig för oss att göra och agera efter, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Vill du engagera dig i svensk tävlingsklättring? Välkommen att kontakta sportchef Patrik Kleveback-Blom, eller läs mer om ideellt engagemang i Svenska Klätterförbundet

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för tävlingsklättring om du vill hålla dig uppdaterad.