Var med och kämpa för klättringens bästa

Vi är drygt 13 000 personer som stöttar svensk klättring som medlemmar i SKF. Alla deltar på sin nivå och på sitt sätt: Som "vanliga" klättrare, ideellt engagerade, instruktörer eller anställda. Vi vill ha dig med också.

Gör som många andra

Bli medlem i Svenska Klätterförbundet.

Engagemang för drömmar

Som i allt föreningsliv krävs engagemang för att förverkliga drömmar. Ta Söderslätt i Trelleborg som exempel, där en stallbyggnad har förvandlats till träningslokal. Eller Hudiksvall, där paraklättringen manar till helt nya väggar. Bakom arbetet står lokala klätterklubbar med invånare från orten. Många delar av Klättersverige skulle vara tråkigare utan de eldsjälar som lever och andas lokal klättring.

Du kan göra mycket för att förbättra möjligheterna för svensk klättring. Du kan sprida din egen kunskap vidare som instruktör, utmana andra klättrare genom att bygga leder eller engagera dig för utomhusklättring. Bland annat. Vilken roll blir din?

Det är roligare att nå toppen tillsammans. Foto: Anette Andersson
3 fakta om ideellt arbete
  • Våra klubbar drivs av medlemmarna för medlemmarna. Den som engagerar sig som exempelvis styrelseledamot eller funktionär gör det ofta ideellt utan krav på ekonomisk ersättning.
  • En ideell förening kan tjäna pengar men då ska pengarna gå in i klubbens verksamhet och inte betalas ut till medlemmarna.
  • En förening kan ha anställda med lön. Anställningens syfte är att stötta det ideella arbetet.

9 sätt att stötta svensk klättring

1. Bli medlem i en klubb. Ju fler medlemmar vi har, desto större resurser får vi som förbund. Det gör att vi kan göra mer för svensk klättring, som accesarbete, utbildningar, tävlingsverksamhet och projektstöd.
  2. Bli instruktör eller tränare. Kan du mycket om klättring? Har du en pedagogisk ådra? Utbilda dig till tränare eller instruktör. Vi i SKF har ett utbildningssystem där vi inkluderar det senaste inom säkerhet och pedagogik.
  3. Skapa utmanande problem. Gillar du att tänka tekniskt? Har du en förkärlek för att utmana andra? Vill du göra klättringen roligare och bidra till att skador blir mer sällsynta? Bli ledbyggare.
  4. Var en lokal kraft. Du kanske kan ekonomi eller marknadsföring? Oavsett vilken kunskap du har, hör av dig till din lokala klätterklubb. Gå med i styrelsen, sälj fika, säkra vid prova-på, hjälp till vid tävlingar, stötta vid resor, skriv bidragsansökningar eller gör något annat. En sak kan vi i princip lova: Du kommer att få vänner – kanske för livet.
  5. Engagera dig i förbundet. Ideellt engagemang kan vara stort och smått. Medlemmarna i våra kommittéer och råd gör en fin insats inom just sina områden. Hör av dig till kansliet om du är intreserad.
  6. Ge ett accessbidrag. Att klättra ute är ingen självklarhet. Den som arbetar med att möjliggöra klättring utomhus kan söka stöd från Accessfonden. Bidra gärna med en slant!
  7. Använd Accessdatabasen. Ta för vana att spana in Accessdatabasen när du ska klättra ute. I den får du veta vad som gäller för klippan just nu.
  8. Rapportera incidenter. Om du bevittnar en olycka, ett tillbud eller en incident – rapportera den till oss. Vi tar vara på all kunskap för att minimera riskerna inom klättring.
  9. Sprid klättring i sociala medier. Ju fler som får upp ögonen för klättring som sport eller livsstil, desto bättre. Chansen ökar för att en klätterhall byggs nära dig eller att din drömklippa öppnar. Så: Dela dina upplevelser och sprid allt det fina du upplever inom klättringen. Använd gärna ”vår” hashtag på Instagram: #viklättrar.

Emma Borggrén-Franck

Generalsekreterare