Återstartsstödet en lyckträff för klätterklubbarna

Många klätterklubbar runtom i landet har tagit chansen att ansöka om återstartsstöd. Över 400000 kr har betalats ut till Klättersverige.

En fokuserad medlem i Dalarnas Klätterklubb på leden ”Goa gubbar” på Göteborgsväggen i Liden. Foto: David Törehed

Syftet med återstartsstödet är att klubbarna ska genomföra projekt för att rekrytera eller återrekrytera medlemmar, eller för att bättre lyckas behålla befintliga medlemmar. Klätterförbundet ser gärna ett fokus på barn och ungdom, men det är inget krav.

Hittills i år har bidraget varit rena vitamininjektionen för klättringen. Ett 20-tal klubbar har varit på hugget och totalt har förbundet betalat ut 442000 kr.

Det finns fortfarande en liten slant kvar så om någon klubb funderat på att ansöka är det läge att göra det nu. Sista ansökningsdag är 30 september. Läs mer här om reglerna för bidraget och hur ni ansöker.

Här är några av alla projekt som klubbarna har genomfört under 2023:

Dalarnas Klätterklubb gjorde en resa till Sundsvall och fick med sig medlemmar från Mora, Orsa, Gagnef och Falun. Förutom klättring så omfattade resan en introduktionskurs om access, allemansrätt och god sed vid sportklättring.

Deltagarna fick bland annat lära sig mer om fågelskydd och vikten av att respektera markägare. På en klippa träffade de markägaren och kunde ställa frågor. De träffade också en Sundsvallsklättrare som bultade nya leder och som berättade lite om etik kring bultning.

På Göteborgsväggen i Liden fick medlemmarna se ett praktiskt exempel på hur klättrare och markägare kan komma överens. Där finns en parkering som underhålls av markägaren. I gengäld kostar det 20 kr att parkera där.

Glada styrelsemedlemmar i Dalarnas KK, självklart med klubbtröjorna på, i hyrbilen på väg till Sundsvallsbergen. Från vänster: Topias Tuomi, Sylwia Tuomi och Mikael Persson.

Skånes Klätterklubb gjorde en ”avrostningsresa” till Kullaberg. 15 personer deltog och erbjöds både prova på-klättring och en möjlighet att fräscha upp gamla kunskaper under ledning av instruktörer.

Örebro Klätterklubb åkte med en ungdomsgrupp till de småländska bergen Dynestad och Sjöända. Det var första gången som ungdomarna klättrade utanför Örebro län och tanken var att vidga vyerna och få erfarenhet av att vistas i skog och mark. Klättring kombinerades med övernattning i tält och matlagning på stormkök.

Linköpings Klätterklubb åkte till klätterhallen Grepp i Lerum med sina juniorer och hade klätterläger med coachning från hallägaren, tillika svenska förbundskaptenen, Björn Strömberg. Efter resan var inspirationen på topp och deltagarna lärde sig nya övningar och mer om träningsupplägg, saker som klubben nu har infört i sin verksamhet. 18 personer deltog.