Prispengar till SM Lead – och finalerna sänds i SVT

Vinnaren i årets SM Lead får 7000 kronor och en hotellnatt på Scandic och de som kniper placeringarna 2-5 får med sig pengar eller andra priser hem. Dessutom sänds finalerna i SVT, som en festlig avslutning på SM-veckan i Umeå. – Vi har alla förutsättningar för en riktigt kul tävling, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

SM-veckan i Umeå blir en riktig folkfest. Bilden är dock från SM Lead 2022, där Nathalie Vendsalu från Solna KK kom på andra plats i klassen Ungdom B Flickor. Foto: Harald Weidinger

Anmälan till SM Lead 2023 är fortfarande öppen. Nu annonserar Svenska Klätterförbundet prispengar till pallplatserna: 7000 kronor till vinnaren, 2500 till klättraren som kommer tvåa och 1500 till den som kniper tredjeplatsen. Dessutom får vinnaren en hotellnatt på Scandic och priser från arrangörerna av SM-veckan. Även andra priser delas ut till klättrarna på pallen samt på platserna 4 och 5.

Patrik Kleveback-Blom, sportchef på förbundet, ser fram emot tävlingshelgen.

– Det är folkfest i Umeå då, med en massa andra sporter att titta på. Det kommer att vara jättebra tävlingar, säger han.

Huvudledbyggare är Peter Bosma, som har enorm rutin. I teamet finns lokala klättrarna och ledbyggarna Daniel Andersson och Magnus Brändström, båda meriterade klättrare och ledbyggare.

SM Lead 2023 är planerad så att klättrarna ska kunna ta nattåget till Umeå på fredagen och hem igen på söndag kväll. Väl på plats finns såväl budgetalternativ för boende, samt Scandic (där en rabattkod erbjuds de tävlande).

– Vi hoppas få in många anmälningar de närmaste veckorna. Det här blir kul, säger Patrik Kleveback-Blom.

Anmälan sker via ClimbAlong, där även preliminärt tidsschema och annan information finns.

Läs mer: Klättrare, visa att ni vill ha klättring på SVT – spana in SM Lead