Klättrare, visa att ni vill ha klättring på SVT – spana in SM Lead

Söndagen den 2 juli sänder SVT Sport direkt från finalerna i SM Lead i Umeå. Vi på Svenska Klätterförbundet uppmuntrar alla klättrare att slå på tv eller stream den eftermiddagen. – Vi är många som vill ta del av tävlingsklättringen i Sverige. Låt oss tillsammans visa att klättring hör hemma i SVT. Slå på SVT, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på förbundet.

Sara Dobloug vann damklassen i förra årets SM Lead, som den gången arrangerades i Uppsala. Foto: Harald Weidinger

Finalerna i dam- och herrklassen är planerade att sändas på SVT 14.35–16.40 den 2 juli. Det blir förhoppningsvis en rafflande final och prispengar finns att hämta för klättrarna på pallen.

Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet, ser fram emot tävlingen.

– Jag tror att det kommer att bli riktigt bra. Vi arrangerar årets SM Lead tillsammans med IKSU, och de är riktigt proffsiga. Att SVT väljer att sända klättringen är stort, och nu måste vi hjälpas åt att höja tittarsiffrorna, säger han.

Klättring är en av 24 idrotter som korar svenska mästare i Umeå. SVT sänder under fem dagar, med start onsdag 28 juni. För klättringens del sker kvalen på lördagen och de sänds inte. Det är med andra ord söndagen som gäller för den som vill se klättring på tv.

– Givet att de svenska mästerskapen i lead och boulder slår rekord på rekord i antal anmälda klättrare, att vi ser klätterhallar fulla av publik när vi arrangerar våra mästerskap och att förbundets egen stream brukar ha bra tittarsiffror, hoppas vi att många slår på tv:n just den här söndagen. Det bör bli en bra stund i soffan eller hängmattan, en perfekt paus från solen eller söndagens utomhusklättring, säger Janna Holmqvist.

Här finns alla tider för SM-veckan i SVT. Observera att tiderna är preliminära.

Anmälan till SM Lead är öppen till 23 juni. Anmäl dig och se vilka klättrare som är anmälda på ClimbAlong.