Boulder-SM slår (nästan) rekord – Akalla har 171 anmälda klättrare

Med 171 anmälda blir helgens SM Boulder 2023 det näst största svenska mästerskapet i klättring någonsin, med flera riktigt starka klättrare i startlistan. – Det blir riktigt maffigt. Nu hoppas vi att publiken sluter upp, säger Marcus Kern, projektledare från Solna Klätterklubb.

Katrin Amann i finalen på NM Boulder 2018. Hon är en av de anmälda till årets SM i Akalla.
Foto: Mattias Hammar (@mcrockhammer)

De senaste åren har SM i boulder respektive lead slagit rekord gång på gång. Klättring är en sport på uppgång – det är tydligt. Årets rekord är inte oväntat, så arrangörerna är redo.

171 anmälda, från 25 klubbar, kräver tre kvalpass under fredagen, med start klockan 10.

Det blir en tuff kamp om platserna i semifinalerna och ännu tuffare inför finalen, det är många riktigt starka klättrare med, säger Marcus Kern, projektledare från arrangerande Solna Klätterklubb.

Årets SM Boulder är det sista som arrangeras utan kvaltävlingar, då Sverigecupen fungerar som kval inför nästa års SM. 58 damer och 113 herrar är anmälda till tävlingen, som arrangeras på Klättercentret i Akalla. Medarrangörerna Klättercentret och Svenska Klätterförbundet firar 20 respektive 50 år, så peppen är total.

Ett stort antal namnkunniga klättrare syns i startlistorna, som Linda Sjödin, Katrin Amann, Emelie Holmén, Hannes Puman, Emil Abrahamsson och Fredrik Serlachius. Dessutom deltar många unga lovande klättrare nästa generations stjärnor.

Vi hoppas på stor uppslutning av åskådare, då vi har gott om plats för publik. Det här blir kul, säger Marcus Kern.

Kan du inte se tävlingen live? Spana in streamen på lördag, både semifinal och final sänds live.

Fotnot: I första versionen av texten angavs att SM i Akalla är största mästerskapet någonsin. Det stämmer inte riktigt. Ett SM i Göteborg, med både boulder och lead, lockade ännu fler klättrare.

PROGRAM

Fredag 12/3:

10:00-15:00 Kval grupp 1, herrar
10:00-15:00 Kval grupp 2, herrar
17:00-21:00 Kval, damer

Lördag 11/3:

11:00-14:00 Semifinal, damer
11:00-14:00 Semifinal, herrar
18:00-20:00 Final, damer
18:00-20:00 Final, herrar

Resultat och mer information finns på ClimbAlong.

Frågor? Kontakta Svenska Klätterförbundets kommunikationsansvariga Janna Holmqvist: janna.holmqvist@klatterforbundet.rf.se eller 070-44 50 438.