Lärarutbildningarna är igång – platser kvar på flera orter

Klätterförbundet utbildar idrottslärare med en specialutformad klätterutbildning för lärare. Utbildningen bedrivs på flera platser i landet, och det finns fortfarande möjlighet att hoppa på i Stockholm, Göteborg och Umeå. Förra veckan hade ett av gängen utbildningsdag hos MHM Klätterklubb i Stockholm, där deltagarna fick öva på en hel del färdigheter.

Bouldering, fallträning, utrustningssnack, test av repbromsar och grönt kort-examination. Kursgänget hann med en hel del under besöket hos MHM Klätterförening i Brandbergen i södra Stockholm, där auktoriserade instruktörerna Eva Rimnäs och Stefan Dittmer instruerade.

Eva Rimnäs, som arbetar med projektet från förbundskansliet, är nöjd.

– Det var kul dagar! Tack till deltagarna och till MHM Klätterförening för att vi fick vara i era lokaler.

Hon lyfter att det finns plats för fler lärare i projektet, i både Stockholm, Göteborg och Umeå. Utbildningen är gratis och vänder sig i första hand till idrottslärare. Målet är att lärare ska få tillräcklig kompetens för att kunna bedriva enkel klättring både inomhus och utomhus.

För den som har grönt kort är det enkelt att hoppa på utbildningen, annars behövs lite träning inför.

– Vill man vara med får man gärna kontakta mig nu direkt. Nästa träff är i höst, säger Eva Rimnäs.

Satsningen på klättring i skolan genomförs tack vare stöd från Svenskt Friluftsliv.

Mejla Eva om du har frågor eller vill ansöka till utbildningen: eva.rimnas@klatterforbundet.rf.se.