Sommardrömmen: Klätterfamiljen Svedbom mixar vardag och drömliv med sin campervan

Olle och Helena Svedbom bor i Örsundsbro utanför Uppsala. De trollar fram guldkant på tillvaron med sin egen campervan och barnen får klättra så mycket – eller så lite – de vill. Familjen är först ut i vår serie ”Klubbklättrare i Sverige”.

Svedboms består av två vuxna och två barn – 2021 växte familjen med Sveas lillebror Vilgot. De bor utanför Uppsala, men är medlemmar i Åredalens klätterklubb. Foto: Privat

”Ett år hyrde vi en campervan. Vi besökte ett 30-tal klippor och klättrade över 100 leder den sommaren, bara i Sverige. Det var underbart. Att komma ut och vara nära naturen, långsamresandet och de underbara platserna och människorna runt om i vårt land.

Numera har vi två barn och en egen campervan. Vår filosofi är att barnen får klättra hur mycket eller lite de vill, men de är alltid med ut. Vi varvar klättringen med besök hos vänner och familj som bor lite längre bort, bad, svampplockning, upptäcktsfärder och lekplatsbesök.

Våra klätterklippor är en begränsad naturresurs. Därför har det alltid varit självklart för oss att vara medlem i en klätterklubb för att säkerställa access och underhåll. Dessutom får vi en klätterförsäkring på köpet.”

➔ Stötta svensk klättring du också – bli medlem i en klätterklubb

Helenas och Olles bästa tips till andra klätterfamiljer

”Under åren har vi lärt oss en del saker som är bra att tänka på och några resmål som är lämpliga med barn. Här våra bästa tips för klätterfamiljer med små barn”.

1. Åk iväg med flera andra barnfamiljer, så blir det lättare med både lek för barnen och klättring för de vuxna.
  2. Ågelsjön i Norrköping. Perfekt för både campervans och tält, fantastisk natur med både repklättring och bad. Den lokala klubben har ett pågående arbete med renovering av klippan. De har kommit långt och fler och fler sektorer är nu i mycket bra skick.
  3. Seglora utanför Borås. Två klippor i en! Campingen i byn är prisvärd och har det som behövs både för campervan och tält.
  4. Regniga dagar: besök ett bibliotek. Det brukar alltid finnas kul saker för barnen där.

FAKTA/Familjen Svedbom

Föräldrarna Olle, 40, och Helena Svedbom, 37. Barnen Svea och Vilgot. Bor i Örsundsbro utanför Uppsala.

Både Olle och Helena är med i Åredalens Klätterklubb, en rest från tiden före barn (”vi brukade klättra på Bygårn i Undersåker när vi var uppe hos släkten”).

Olle, som egentligen heter Olof, jobbar som ledbyggare på Klättercentret i Uppsala två dagar i veckan. Han var tidigare med och tog fram avtalet mellan Jönköpings kommun och Jönköpings KK och har hjälpt klubben att renovera klippor. Helena arbetar som fysioterapeut.

Serie: Klubbklättrare i Sverige

På klatterforbundet.se presenterar vi klubbanslutna klättrare i vår serie ”Klubbklättrare i Sverige”. Med serien vill vi visa upp vårt förbund genom klubbarnas medlemmar. Vill du, själv eller med kompisar eller familj, vara med i serien? Hör av dig till vår kommunikatör Janna Holmqvist.

”Klättring är till absolut största delen inte klättring. På tre klätterdagar har jag klättrar kanske 15 minuter? Resten av tiden har vi haft det fantastiskt härligt! Upptäcka nya platser, hoppa på stenar, bada i havet, sova i husbil och umgås med underbara människor. Så tacksam för allt!”, sammanfattade Olle Svedbom på sitt Instagramkonto @olofsvedbom i somras.
Svea Svedbom peppar för dagens klättring.
Redo!