Finalyra i Brixen i helgen – Puman och Serlachius stod för strålande klättring

Sverige nådde framgångar i norra Italien i helgen. För andra gången på tio år tog sig inte bara en, utan två svenskar, till en semifinalen i en internationell bouldertävling. Både Hannes Puman och Fredrik Serlachius klättrade imponerande. För Hannes Puman gick det extra bra: Han vann semin och klättrade till sig en femteplats i finalen.

Bouldersäsongen är i full gång för svenska landslaget i sportklättring. I helgen var det dags för årets andra Europacup för säsongen, denna gång i Brixen. Både Hannes Puman och Fredrik Serlachius gick till semifinal.

Hannes Puman är nöjd med ”ett par bra tävlingsrundor efter ett par ganska dåliga”:

– Jag har känt mig i bra form, men det har inte riktigt gått vägen förrän nu. Att vi var två som gick vidare till semi var det bästa som hände denna helg. Jag hoppas att det bara är början, säger han.

Förbundskapten Björn Strömberg är inne på samma spår. ”Äntligen”, kommenterar han, och förklarar:

– Vi har gått och väntat på att det ska hända. Man åker på tävling efter tävling och så går inte riktigt som det ska. Det blir en psykologisk grej av det. Att de kan, det visste vi, säger Björn Strömberg.

Konkurrensen är stenhård på den internationella boulderscenen. Detaljer avgör. Duktige finske klättraren Anthony Gullsten landade på 39:e plats i Brixen, trots att han tog sig till semi i Prag helgen före. Klättrare som placerar sig högt i resultatlistan på en tävling, kan hamna långt ner i en annan.

– Bouldering är så. Man måste klättra bra rundor, annars åker man ut. Ett misstag kan räcka för att missa semi, säger Björn Strömberg.

Solnaklättraren Emil Abrahamsson tävlade också i helgens Europacup. För honom är det andra säsongen på den internationella arenan, där Hannes Puman och Fredrik Serlachius har varit med länge, och resultaten låter än så länge vänta på sig.

– Det är en sak att vara stark och duktig på träning, en annan sak på tävling. Det handlar en del om erfarenhet, säger Björn Strömberg.

Även Katrin Amann skulle tävla i Brixen, men fick tyvärr förhinder och kunde inte delta.

Kuriosa och uppdatering: De senaste tio åren har bara en enda svensk tagit sig till semifinal i internationell bouldering (Samuel Wingårdh) enligt vad klätterförbundet erfar. Tipsa oss gärna, om ni vet andra besked (!). 2019 var Wingårdh i semi i EM i Zakopane.

Enligt uppgift från Björn Pohl, välkänd klätterfotograf med bra koll på historien, var det utöver det tio år sedan som en svensk klättrare gick till internationell boulderfinal. Det var Daniel Andersson som tog sig till semi i världscupen 2012. Före det var Anja Hodann i semi vid EM i Innsbruck 2010 och Angelica Lind (nu Finkel) gick till semifinal i världscupen i Vail 2009. Anja och Angelica har dessutom några finalplatser vardera i bagaget, och faktiskt även varsin pallplats i världscupen, uppger Pohl.

Resultat Europacupen, bouldering, i Brixen

Herrar: