Tävlingar ställs in på grund av virus

Många tävlingar för landslagen i klättring och skidalpinism ställs nu in på grund av det nya coronaviruset.
Följderna av virusets spridning över världen börjar därmed visa sig även inom klätterförbundets tävlingsdiscipliner. I helgen skulle NM och junior-NM i bouldering ha hållits i hallen Blocs & Walls i Köpenhamn, men tävlingen är inställd.
”Det har varit ett svårt beslut. NM i Bouldering är en av höjdpunkterna i nordisk klättring. Men vi står inför en mycket speciell situation och med tydliga besked från myndigheterna. Vi hoppas kunna slutföra mästerskapen vid ett senare tillfälle”, meddelar Dansk Klatreforbund och Dansk Bjerg og Klatreklub.
ISFC meddelar att i princip alla tävlingar i Europa under april och maj ställs in. Det omfattar EM i lead, boulder och speed som skulle ha gått av stapeln i Moskva 19-27 mars. Tävlingsstoppet drabbar även världscupen och Europacupen för seniorer och juniorer.
Vidare har ISMF beslutat att ställa in EM i skidalpinism som skulle ha börjat den 2 april i Madonna di Campiglio i norra Italien, ett område som drabbats svårt av virussmittan.