Vad har laviner med klättrare att göra?

två personer gräver i snön
Johan och Åsa testar att gräva fram någon som begravts i en lavin. Foto: Johanna Wernqvist

Klätterförbundets egen lavinkurs
hos Åre Lavincenter 11-12 januari 2020

I år, som flera tidigare år, har Klätterförbundet erbjudit sina medlemmar en lavinkurs hos Åre Lavincenter. Kursen vänder sig till alla som vistas i bergen vintertid, om det så är för att klättra is, klättra alpint, tura på skidor eller bara åka strax utanför pisten – laviner är potentiellt livsfarliga oavsett vilket.

Lördag morgon strax innan det blev ljust samlades vi, åtta förväntansfulla deltagare och vår lavininstruktör Karin, i Åre Lavincenters lilla hus mitt i Stjärnbacken. Alla deltagare ville använda sin nya kunskap för skidåkning, och flera även för vinterklättring. Snön och terrängen beter sig förstås inte olika beroende på vilken aktivitet du ägnar dig åt, men det finns skillnader i hur du kan hantera situationen.

En grupp skidåkare går uppför en snösluttning
Dagens utflykt för att hitta bra snö i acceptabelt lavinfarlig terräng. Foto: Johanna Wernqvist

Under dagarnas ljusa timmar var vi ute; tittade efter tecken på lavinfara, sökte de säkraste vägarna och de bästa åken samt tränade på att hitta och gräva fram tänkta förolyckade kamrater ur den hårt packade snön i en lavinkägla. Vi fick även prova att lösa ut ballongryggsäckar. När det mörknade gick vi in och pratade om lavintyper, väder, lavinprognoser och inte minst hur vi fattar beslut i risk-situationer. Vissa av oss var mer riskbenägna än andra.

En bonus var att vi fick praktisera HLR, som kan rädda livet på en person som slutat andas p g a syrebrist, och att de teoretiska kunskaperna om snö, terräng och människor byggdes upp både före och efter helgen med en webkurs och en kursbok.

Missade du årets kurs genom Klätterförbundet kan du boka en plats på en annan av Åre Lavincenters kurser https://arelavincenter.se/lavinkurser/lavinkurser-privatpersoner eller vänta till nästa år.