Fokus på paraklättring

Klätterförbundet arbetar på att bli bättre på paraklättring. Här behöver vi föreningars hjälp.

Är ni en förening som vill starta upp paraklättring – hör av er till oss och berättar vad vill göra så kan vi tillsammans arbeta för att förverkliga era planer. Vi vill även höra från föreningar som redan har paraklättring eller från dig som är aktiv paraklättrare. Vi behöver få en bättre bild av hur verksamheten för paraklättring ser ut inom förbundet samt lära oss mer. Är detta något du eller din klubb kan hjälpa till med? Tveka inte – mejla vår ansvarige för paraklättring jessica.leander@klatterforbundet.se.

Som förening kan ni söka Idrottlyft pengar från Klätterförbundet, Parasportförbundet eller ert RF/SISU distrikt. Pengarna ska gå till satsningar som på olika sätt gör att fler barn och unga ska kunna och vilja bli en del av föreningars kontinuerliga verksamheter.

Är du nära Stockholm i helgen kan vi tipsa om att Nacka Värmdö Klätterklubb bjuder in personer med dysmeli eller lätt rörelsenedsättning att prova klättring. Under hösten kommer Nacka Värmdö Klätterklubb starta en klättergrupp tillsammans med våra tränare. Så nu på söndag den 29 september, 17:00-19:00, kan du tillsammans med tränare från Nacka Värmdö Klätterklubb prova på klättring och se om det är något för dig. Vid prova på tillfället kommer Daniel Nygren, en erfaren klättrare som själv tävlar i paraklättring, var på plats och instruera. Läs mer på Nacka Värmdös Klätterklubbs facebooksida.