Stora Syltraversen gjord på 2:45

Henrik Westling. Foto: Magnus Jensen
Henrik Westling och Magnus Jensen har avverkat Stora Syltraversen på två timmar och 45 minuter, vilket är nytt rekord.
Stora Syltraversen följer den flera kilometer långa kammen i fjällmassivet Sylarna, på gränsen mellan Sverige och Norge. Henrik Westling har gjort den många gånger, både på sommaren och vintern, och var sugen på att slå den snabbaste tiden.
Jag hade aldrig gjort ett maxförsök förut, men jag visste att det gamla rekordet var möjligt att slå, säger Henrik.
Henrik Westling. Foto: Magnus Jensen
Han behövde en kamrat som var snabb och frågade Magnus Jensen, dubbel svensk mästare i skidalpinism. Den 14 april var det dags. Förhållandena var nästintill perfekta.
Det hade varit ett otroligt högtryck i flera veckors tid och det var också gott om snö. Man vill ha ganska mycket snö, framför allt på den sista klättringen, som blir lite lättare då. Man börjar och slutar vid Sylarnas fjällstation och vi startade faktiskt på taket på fjällstationen eftersom det var så mycket snö.
Själva traversen börjar med tre pinnaklar som erbjuder lätt, exponerad och varierad klättring i trearegistret. Henrik och Magnus kunde klättra på sten och behövde varken rep eller säkringar, så den delen gick fort.
Den sista passagen upp på toppen kallas Sylhammaren och är den svåraste. Det är nästan vertikal klättring, fast en ganska kort bit. Där var snön lite för mjuk, så det blev lite ”stegjärnsspinn”. Det var svårt för yxor och stegjärn att få grepp, berättar Henrik.
De båda Östersundsborna använde skimo race-skidor och pjäxor, dubbla lätta yxor och stegjärn. De hade även med sig en mellanstor kam, några slingor och ett kortare 6 mm-rep, men den enda gången de använde repet var när de firade ned från den första pinnakeln. Förutom firningen åkte de skidor på alla ställen som det gick utför.
För mig var det tuffaste att hänga med Magnus uppför, för hans del var det nog tuffast att hänga med mig nedför. Efter Storsylen visste vi att vi skulle slå rekordet om vi inte lyckades bryta skidorna eller något sådant. Då kunde vi njuta lite mer, annars var det mest att ”borra ned” huvudet och köra så hårt vi kunde.
Den nya tiden är en förbättring av det tidigare rekordet med 24 minuter.
Två glada rekordhållare tillbaka vid Sylarnas fjällstation. Henrik Westling t v och Magnus Jensen t h.