Keb Classic och SM i alpin

Foto Keb Classic, STF Kebnekaise fjällstation.
Anrika Keb Classic avgjordes i strålande solsken.
Keb Classic är den största skidalpina tävlingen i Sverige och arrangeras av Svenska Turistföreningen Kebnekaise Fjällstation i samarbete med Kiruna Klätterklubb. Tävlingen är unik i sitt slag då tävlingsbanan sträcker sig runt Sveriges mest högalpina fjällområde.
De första Keb Classic hölls under 90-talet och sedan 2016 har herrarnas och damernas alpina klasserna haft SM-status. Nytt för i år är att även den mixade alpina klassen har SM-status. Alpinbanan bjuder på en rejäl utmaning med allt från luftiga kamvandringar till branta åk. Skitouring klassen bjuder även den på rikligt med utmaningar på en lite kortare bansträckning och lämpar sig bättre för den som är ny inför denna typ av tävlingar och miljö.
Årets tävling avgjordes  strålande väder och hela 93 deltagare fanns med på startlistan.

Resultat SM Alpin

Damer
1. Katarina Grunedal, Vilda Thulin (AR-United)
2. Karin Engström, Emilia Tiala (The Boondoctors)
3. Julia Levin, Julia Hedman (Julior på vift)

Vinnarna av Alpina klassen för damer Katarina Grunedal och Vilda Thulin. Foto Keb Classic, STF Kebnekaise fjällstation.
Herrar
1. Johan Östman, Magnus Jensen (Höjdmeter.se)
2. Jonas Djurbacke, Jens Westergren (Dalarnas klätterklubb)
3.Erik Johansson, Ludvig Werkmäster (Thoughest Training Group Umeå)
Magnus Jensen från lag Höjdmeter.se som tog SM guld i herrarnas alpina klass. Foto Keb Classic, STF Kebnekaise fjällstation.
Mix
1. Jenny Råghall, David Lundsten (Höjdmeter.se)
2. Sara Widmark, Nils Isak Idivuoma (TeamWidivuoma)
3. Till Gutzen Anna Dolk  (Anna Till Toppen)
Nytt för i år var att Alpina mix klassen fått SM status. Guld gick till Jenny Råghall och David Lundsten. Foto Keb Classic, STF Kebnekaise fjällstation.
Fullständiga resultat från alla klasser finns på Keb Classics hemsida.