Ambulerande tekniktränare

Foto Stefan Lindblom
12 klubbar har fått besök av vår ambulerande tekniktränare och fått med hjälp med grundläggande träningsläran för klättring.
Nu börjar det bli dags att summera projektet Ambulerande Tekniktränare. Hela 12 klubbar har fått besök av tidigare landslagstränaren Magnus Lindstedt. Målet har varit att erbjuda teknikträning till aktiva och hjälpa ledare/tränare att utveckla sig. På sikt hoppas Klätterförbundet att projektet inspirerar klubbarna att utbildar fler egna tränare.
Nivåmässig har det varit stor spridning på deltagarna – allt från personer som klättrat några månader till personer med trettio års erfarenhet. De nya har velat ha en god bas att starta på medan de som klättrat ett tag ofta nått en platå och vill ta sig vidare.
Att filma din klättring är ett enkelt och bra sätt att analysera din teknik. Ofta är det stor skillnad på hur du upplever din  klättring hur den faktiskt ser ut. Foto Stefan Lindblom
– Just att träna teknik har många svårt med och vill ha hjälp. Det bekräftas för mig hela tiden hur lite information som finns tillgänglig. De flesta har varit intresserade att träna på detta sätt på veckolig basis, svara Magnus Lindstedt på frågan vad deltagarna varit intresserade av.
Ett steg i riktning till att mot att erbjuda bättre träningsmöjligheter är den nystartade distriktstränargruppen. Distriktstränarnas uppgift är tydlig – utveckla träningsmöjligheterna i landets regioner. Målgruppen är unga (12-25 år) klättrare som kommit en bit i sin träning och har viljan att utveckla sig.
Nu i augusti har du som är född 2003-2006, bor i Halland, Västra Götaland eller i Bohuslän möjlighet att komma på distriktsläger i Göteborg.