Dubbla VM-silver till Emelie Forsberg

Emelie Forsberg (t v) tar emot gratulationerna efter silvret i vertikal. Foto: Erika Borgström
Emelie Forsberg tog två silvermedaljer vid skidalpina VM i Italien. I sprinten var hon bara tolv hundradelar från vinnaren.
– Fantastiskt bra och väldigt imponerande. Det är lätt att sätta höga förväntningar på någon som är så duktig som Emelie, men man bör ha med i beräkningen att hon blev skadad vid den här tiden förra året. Hon tränade inte i fyra månader utan gjorde bara rehab, sedan började hon försiktigt trappa upp träningen, säger förbundskaptenen Anton Olofsson.
Emelie tog sina medaljer i grenarna sprint respektive vertikal. I sprinten var det ytterst nära att hon vann. Det var jämnt ända in i mål mellan henne och spanjorskan Claudia Galicia Cotrina, som dock var tolv hundradelar snabbare.
I vertikaltävlingen ställde alla fem tjejer i landslaget upp. Ida Nilsson kom närmast lagkamraten och silvermedaljören Emelie och hamnade på elfte plats. Fanny Borgström kom på nittonde plats, men hennes resultat räknades även i klassen Espoir (U23) och där kom hon på femte plats.
– Ida har varit med kring topp tio i år, nu kom hon #11 vilket är väldigt bra. Det är även jätteroligt för Fanny att hon kom femma i Espoir. Det här var hennes första VM och hon har inte tävlat så länge, det bådar gott för framtiden, säger Anton Olofsson.
Emelie Forsberg kör så det ryker i sprinten. Foto: ISMF
VM avslutades i dag med stafettävlingen och  Sverige kom på en hedervärd sjundeplats. Stämningen i laget har varit på topp under VM-veckan, enligt förbundskaptenen.
– Den första tävlingsdagen rådde dålig sikt och svåra tävlingsförhållanden. Det var inte så mycket snö. Snön täckte stenarna precis och många körde sönder sina skidor. Men stämningen var bra hela tiden.
– Alla har varit glada åt varandras resultat. Det märktes framför allt efter lagtävlingen där de två lagen tävlade mot varandra och kom #6 och #7. De sporrade varandra. Sedan var alla peppade över att köra vertikalen, de visste att det var då de bästa resultaten  skulle komma, berättar Anton.

Resultat sprint, damer
  1. Claudia Galicia Cotrina, Spanien
  2. Emelie Forsberg, Sverige
  3. Marianne Fatton, Schweiz