Bra placeringar på VM i Italien

Emelie Forsberg i den individuella tävlingen. Foto: ISMF
Hittills inga medaljer, men Sverige har fått fina placeringar i de skidalpina världsmästerskapen. Tävlingarna fortsätter i morgon i Piancavallo.
På fredagen och lördagen hölls tävlingarna i individuell. Emelie Forsberg var nära en medalj, men hamnade precis utanför pallen och slutade på fjärde plats. Ida Nilsson kom #14, Fanny Borgström #22, Johanna Erikson #34 och Erika Borgström #35.
– Väldigt bra kört av Emelie, även om det var tråkigt att hon hamnade utanför pallen. Men på EM i fjol skadade hon sig, blev opererad och var sedan borta från träningen i fyra månader. Förra sommaren gjorde hon bara två löptävlingar. Så med tanke på det är det otroligt bra att hon är så högt uppe och fajtas nu, säger förbundskaptenen Anton Olofsson.
Det bör tilläggas att Fanny Borgström samtidigt tävlade i klassen Espoir (U23), och där räckte resultatet till en sjunde plats!
Johanna Erikson i täten på lagtävlingen med Erika Borgström tätt bakom sig. Foto: Emelie Forsberg
I går hölls lagtävlingen och Sverige deltog med två lag. Ida Nilsson/Fanny Borgström kom #6 och Erika Borgström/Johanna Erikson kom #7.
– Imponerande att Erika och Johanna kom topp tio, en riktigt bra prestation. Ida och Fanny körde också bra, men hade tyvärr en del tekniska problem, säger Anton.
I dag är det vilodag och VM flyttas åtta kilometer, från Tambre till Piancavallo.
– I Tambre fick tjejerna parkera bilen och gå i 40 minuter uppåt i snön för att komma till berget. Först därefter började tävlingen. Det slipper vi i Piancavallo, som är en etablerad skidort.
I morgon väntar sprinten och på onsdag är det vertikal som gäller.
– Johanna, Erika och Emelie kör sprinten. I vertikalen ställer alla fem svenskar upp och det är den tävling där vi har bäst chans till medalj, säger Anton.
Svenska landslaget på VM i Italien.
Kompletta resultat individuella
Kompletta resultat individuella (Espoir)
Kompletta resultat lag