Höstens utbildningar och examinationer

utbildnings-bou-tjänst-sascha_karilampi-956x350
Foto: Sascha Karilampi
Här är höstens utbildningar och examinationer. Lär dig något nytt och utveckla dig som klättrare – anmäl dig idag!
Klätterförbundet arrangerar regelbundet ett stort antal utbildningar. Vi har utbildningar för att utveckla dina egna kunskaper och utbildningar till dig som  som aktiv i en klubb och vill utveckla klubbens  verksamhet. Ni kan alltid hitta Klätterförbundets utbildningar i vår utbildningskalender. Här följer höstens utbildningar.
Upplev vackra Kebnekaiseområdet och lär dig grunderna i alpinklättring och glaciärfärdsel! Häng med på alpin klätterkurs 31 augusti till 4 september! Mer info här.
För att bli auktoriserad klippklätterinstruktör för Svenska Klätterförbundet krävs att du klarar både en teknisk och en pedagogisk examination. På den pedagogiska examinationen ska du kunna visa att du har förmågan att lära ut dina kunskaper på ett bra sätt. Den pedagogiska examinationen kräver att du har klarat en teknisk examination först. Mer info här.
Är du engagerad i klubbens barn- och ungdomsverksamhet? Vill du lära dig mer om klättring och träning för unga? Tränarutbildning nivå 1 bygger vidare på SISU’s grundutbildningar och är Klätterförbundets första klätterspecifika tränarutbildning. Mer info här.
För att bli auktoriserad klippklätterinstruktör för Svenska Klätterförbundet krävs att du klarar både en teknisk och en pedagogisk examination. På den tekniska examinationen ska du kunna vissa upp att du har det tekniska kunnandet som krävs för att bli auktoriserad som instruktör. Mer info här.
Klätterförbundets tränarutbildning nivå 2 hålls av tidigare landslagstränaren Magnus Lindstedt. Tränarutbildning nivå 2 är riktad till dig som varit klubbtränare ett tag  och vill ta nästa steg. Som tränare nivå 2 är du väl förbered att ta dig an äldre ungdomar som vill börja träna för att tävla. Mer info här.
Årets nationella tränarträff är på Bosön 19-20 november. Träffen samlar tränare från hela Sverige och öppen för dig som är tränare oavsett nivå eller disciplin. Fokus på träffen är att utveckla dig som tränare och årets inriktning är skadefri träning. Träffen kommer innehålla både praktiska och teoretiska moment. Mer info här.
För att behålla sin licens behöver auktoriserad instruktörer regelbundet gå på fortbildningar. Höstens instruktörsseminarium är den 19-20 november på Bosön utanför Stockholm. Seminariet kommer delvis att hållas tillsammans med den nationella tränarträffen. Inriktat på seminariet är träning och skadefri klättring. Mer info här.
Fastnat i sexa-träsket? Lockar de svarta boulderproblemen, men det lossnar inte riktigt? Är ni flera i klubben som vill utveckla er klätterteknik kan ni få hjälp! Klätterförbundet erbjuder teknikträning med tidigare landslagstränaren Magnus Lindstedt i er egen klubblokal. Mer info kontakta kansliet.