Ett lyckat samarbete

Fiske funkar fint i regn. Foto: johanna wernqvist
Projektet Upplev friluftsliv avslutades för i år med en regnig kväll i Bergsjön med ett fåtal modiga deltagare. Vid sju tillfällen under vår och försommar har lokala föreningar erbjudit fiske, orientering och klättring till boende i området. Många deltagare har återkommit flera gånger, och provat alla aktiviteterna. Göteborgs kk har riggat topprep, säkrat, och hejat på barn och föräldrar som velat ta tillfället att testa något nytt. De gånger det har regnat har de istället för klättring erbjudits att fira sig nerför väggen.
Syftet med projektet har varit att introducera friluftsliv till människor som inte utövar det eller utövar det på andra sätt än de tre inblandade förbunden. Intresset har varit stort och redan vid första tillfället, med nära 200 deltagare, hade vi fler besökare än vi vågat hoppas på för hela våren.
Stort tack från Klätterförbundet till funktionärer från Göteborgs KK, Utby Orienteringsklubb, Sportfiskarna, till Houdini för ett superpris på funktionärskläder och inte minst till Svenskt Friluftsliv som finansierat hela kalaset! Tack också till alla deltagare för frågor, skratt, mod och delaktighet!