Smålandskuppen avgörs i Växjö

Full fart i Spelefanten när Kalmar Klätterklubb arrangerade deltävlig i Smålandscuppen. Foto Kalmar Klätterklubb
Nu är det dags  för fjärde och sista deltävlingen i Smålandskuppen! Vilka som kammar hem medaljerna avgörs nu på söndag i Växjö.
En viktig del i utvecklandet av  tävlingsklättringen i Sverige är bra lokala och regionala tävlingar. Smålands- och Norrlandscupen är fina exempel på regionala tävlingar som har ökat samarbetet mellan klätterklubbar och dess medlemmar.
För att locka så många som möjligt att delta har man utöver de individuella klasser även en klubbklass där den klätterklubb som samlar mest poäng vinner.   Ställningen inför den sista deltävlingen är mycket jämt i många av klasserna så att tävlingen i Växjö kommer att bli avgörande.
Praktiks information om helgens tävling hittar du här.
En bidragande orsak till Smålandskuppen har varit att flera av de arrangerande klubbarna fått nya anläggningar. Men även viljan att mötas över klubbgränser och de positiva effekter en tävling får för klubben har bidragit.
– Det ökade samarbetet mellan klubbarna genom Smålands Klätterförbund och att formatet är väldigt tilltalande både för de tävlande och för klubben. Alla kan vara med och tävla oavsett vilken svårighetsgrad man klättrar. Klubbarna får visserligen lägga ner lite tid för att bygga problem innan tävlingen. Men dessa är ju kvar efter tävlingen så klubben har mängder med nya problem i hallen vilket är uppskattat av medlemmar och besökare, svarar Carl-Johan Fredriksson ledamot i Smålands Klätterförbund på frågan vad som möjliggjorde Smålandskuppen.
– Jag tycker att det är fantastiskt roligt! För mig som klättrare är det en lyx att få så många nyskruvade problem att utmana sig på. Sen gillar jag formatet där alla klättrar samtidigt. Att tillsammans med andra lösa ett problem är för mig essensen i bouldering. Jag har lärt känna många nya vänner genom tävlingarna, fortsätter Carl-Johan och avslutar med att lova att Smålandscupen drar igång igen nästa vinter.