Kalmar Klätterklubb inviger nya lokaler

Kalmar Klätterklubbs nya repväg.
Kalmar Klätterklubb har fått nya lokaler i en multisporthall där klättring, parkour och skateboard samsas om ytan.
kalmarkk_logo_smallKalmars Klätterklubb invigde nyligen sina nya lokaler. Väggytan på ungefär 277 kvadratmeter är jämt fördelat mellan en bouldervägg och en 9 meter hög repvägg.
Multisporthallen blev möjlig genom ett samarbete mellan idrottsföreningar, Kalmar kommun och Arvsfonden. Målet med anläggningen är att kunna ta tillvara på det ökade intresset och kunna erbjuda meningsfull träning och en aktiv fritid. Kalmar kommun har under lång tid arbetat med att bredda idrottsutbudet i kommunen och främja spontanidrott bland kommunens barn och ungdomar. Under 2015 har Kalmar kommun arbetat med att anpassa hallen så att de nya verksamheterna ska kunna flytta in. Arvsfonden gick in med ett bidrag som föreningarna själva har använt för att utrusta hallen med klättervägg, parkourbana, hoppgrop och skateramper.
Carl-Johan Fredriksson har varit en av de drivande krafterna bakom projektet och talar sig varm om den energi han upplever runt klättringen i Småland just nu.
– Vi upplever en mycket positiv anda i regionen när det kommer till  klättring. Västervik har nått ut internationellt som klätterdestination via projekt Granit och Sävsjö har byggt en ny jättefin hall. Allt positivt smittar av sig och gör att fler vågar satsa, säger Carl-Johan som utöver sitt engagemang i Kalmar Klätterklubb är ledamot i Smålands Klätterförbund.
– Intresset för klättring ökar och vi måste hänga med för att kunna ta tillvara på det. Hitta samarbetspartners i andra föreningar, kommunen och företag. Ett brett samarbete ger styrka och nytänkande och det är lättare att förankra och få gehör för sin ide. Fördelen med att vara flera som samarbetar är att kan man stötta varandra och hjälpas åt med arbetet. Tro på er vision och var beredd på hårt arbete, är Carl-Johans råd till andra som vill förverkliga sina drömmar om nya lokaler.