Historisk SM helg i pipeline för 2016

Geir Söderin klättrar på lead-SM 2014. Foto: Mattias Söderlind
Vilket kommer bli det största klättereventet i Sverige 2016? Redan nu kan vi presentera att Klätterförbundet tillsammans med Västkustens Sportklätterklubb för första gången i historien planerar att  samtliga SM tävlingar ska avgöras under en samma helg den 28-30 oktober!
vskk_logoKlätterförbundet kommer i samarbete med Västkustens Sportklätterklubb arrangera en SM  helg i Lead, Boulder, Speed, Dyno och Kombination (Boulder, Lead, Speed) under en och samma helg på Klätterlabbet i Göteborg.
Inte nog med Sm tävlingarna så kommer samtidigt Fysiken Open att avgöras. En tävling integrerad i SM där inbjudna toppklättrare från våra nordiska grannländer och Europa kommer att delta.
Idén att bjuda in internationella deltagare till ett nationellt mästerskap förbundskapten Reino Horak från Finland. Reino, som speaker, var tillsammans med två svenska deltagare inbjudna till en tävling som kombinerades med det finska mästerskapet i lead. Bland de inbjudna fanns internationella stjärnor som Jakob Schubert (bl.a. vinnare av den totala världscupen 2011,2012 och 2013) och Domen Skofic (bl.a. trea i totala världscupen 2015) deltog.
Ricardo Morales, Klätterlabbet,  tände direkt på att utveckla detta till en riktig sportklätterfest och dess discipliner.
–  Vi hoppas verkligen att detta blir en milstolpe för svensk tävlingsklättring med en massa spinn off effekter och att förbundet är med och progressivt deltar i detta event, meddelar Ricardo och Reino.