Empower Klättring Vännäs utbildar tränare för hela familjen

empover-klattring-vannas-w628
Empower Klättring Vännäs fokuserar på klättring för hela familjen. I Vännäs klättrar gammal som ung klättrar sida vid sida! På kort tid har de etablerat ett gott samarbete med komun, SISU, Klätterförbundet, Västerbottens idrottsförbund och utbildat sju tränare!

empower-logga-w150
Empower Klättring Vännäs
Empower Klättring Vännäs, EKV, är en av Klätterförbundets nyaste medlemmar. Klubben bildades i början av 2014 och har sedan dess vuxit så det knakar. Klubben är duktiga på att skapa engagemang  både lokalt och regionalt. EKV har på kort tid skapat ett bra samarbete med komun, SISU idrottsutbildarna,  Västerbottens idrottsförbund. Idag har klubben nästan åttio medlemmar.  Från starten har EKV haft ett tydligt fokus på att klättring ska vara en aktivitet som hela familjen har möjlighet att delta i.
För att utveckla sina ledarna erbjöd sig EKV sig att vara värd för en  kontaktade klubben Klätterförbundet som arrangerade en klätterspecifik barn och ungdoms ledarutbildning nivå 1. Hela sju ledare från EKV deltog i utbildningen.
Johanna Werqvist var ansvarig utbildare från Klätterförbundet.  Helgen bjöd både på praktiska och teoretiska övningar. På schemat stod:

• Ledarskap.
  • Idrotten vill.
  • Barns och ungdomars utveckling.
  • Planering av ett klätterpass.
    Johanna Wernqvist. Foto: Eva Rimnäs
  • Terminsupplägg.
  • Verktyg.
  • Motivation.

Helgen var verkligen lyckad. Det var högt i tak, mycket skratt,  glada och nyfikna deltagare,  säger en nöjd Johanna Werqvist.
Det är verkligen kul att se hur deltagarna växer och blir tryggare i sin ledarroll under utbildningen, fortsätter Johanna.

Att arrangera en utbildning.

Är din klubb intresserad av att utbilda ledare? Klätterförbundet erbjuder utbildningar för dig som vill bli tränare inom sportklättring (ledklättring och bouldering). Utgångspunkten är SISU idrottsutbildarnas Idrottens grundtränarutbildning (GTU), som är en gemensam utbildning för alla idrotter. De klätterspecifika delarna arrangeras av Klätterförbundet.

Vår utbildningsstege

Platformen (SISU)
Grundtränar utbildning  nivå 1 (SISU).
Klätterspecifik barn och ungdoms ledarutbildning nivå 1 (Klätterförbundet)
Grundtränar utbildning nivå 2 (SISU)
Klätterspecifik ledarutbildning nivå 2 (Klätterförbundet).
Sisu har ett brett utbud av utbildningar som arrangeras runt om i landet. Utbildningarna  anmäler man sig till via SISU’s hemsida.  Är din klubb intresserade av att vara värd för en utbildning kontakta Johanna Werqvist på Klätterförbundet. Det går att söka ekonomisk hjälp via SISU för att täcka deltagar avgiften.

Mer information

Håll dig informerad om Klätterförbundets planerade utbildningar via Bergsports utbildningskalendern.
Empower Klättring Vännäs hemsida.
Läs mer om vad SISU Idrottsutbildarna och idrottens träningsprogram.