SKF diskuterar ansvarsfrågor i Almedalen

Foto: Jonas Paulsson
Vem bär ansvaret om någon skadas under ett äventyrsevent? Svenska Klätterförbundet (SKF) deltog på tisdagen i ett seminarium om arrangörsansvar i Almedalen på Gotland.
Seminariet arrangerades av Konsumentverket. I panelen satt bland andra generaldirektören Gunnar Larsson samt Jacob Sternius och Per-Ola Nilsson från SKF:s styrelse.
Det blir allt vanligare att företag erbjuder aktiviteter som klättring, höghöjdsbanor, åka ribbåt, åka kabel, med mera. Konsumentverket har gjort en rapport om ansvarsfrågor inom outdoorbranschen och anser att arrangören bär huvudansvaret för säkerheten. Ibland får kunderna inte heltäckande information om riskerna.
rapport-konsumentverket-bergsport-2– Det var en bra dialog med Konsumentverket inklusive generaldirektören och panelen. Vi talade om att SKF sätter normer och examinerar instruktörer, snarare än ordnar event. Äventyr är viktigt för många klättrare, men äventyrsmoment hålls till minimum under kurser, säger Jacob Sternius, SKF:s ordförande.
SKF anser att exempelvis klätterträffar är event som inte omfattas av arrangörsansvar. Då klättrar alla deltagare på egen risk och den arrangerande klubben kan på sin höjd anses ansvara för mer specifika aktiviteter under träffen.
– Ett bättre sätt att se på klätterträffar är att ansvaret omfattar korvgrillningen, men att varje klättrare som vanligt ska klättra enligt eget omdöme, säger Jacob Sternius.