ISMF:s årsmöte öppnar i Stockholm

Pontus Axelsson välkomnar Carl Posch från Österrike. Foto:  Johanna Wernqvist
Pontus Axelsson välkomnar Carl Posch från Österrike. Foto: Johanna Wernqvist
Sverige är värd för det internationella skidalpina förbundets (ISMF) årsmöte, som i dag öppnade i Stockholm.
Ett 50-tal personer som representerar 22 länder samlades på fredagseftermiddagen på Clarion Hotel vid Skanstull, där de i två dagar ska diskutera skidalpinismens framtid.
Sveriges delegat är Pontus Axelsson, tidigare ordförande för Svenska Klätterförbundet (SKF).
– Vi ska bland annat rösta om en uppdatering av reglerna, det sker vid varje årsmöte. För de stora, etablerade tävlingsnationerna är reglerna viktiga ned till minsta detalj, i Sverige tillämpar vi inte alla regler på samma sätt, säger han.
En viktig fråga är hur ISMF ska förhålla sig till organisationen La Grande Course, som företräder mer äventyrsinriktade tävlingar. Förra året bildade ISMF och La Grande Course en gemensam arbetsgrupp.
– Och nu har vi förhandlat fram ett förslag till samarbetsavtal som vi ska rösta om, säger Pontus Axelsson.
Även SKF:s generalsekreterare Karin Persson och Anders Burman, tidigare förbundskapten för det skidalpina landslaget, deltar i årsmötet. Svenskarna ser fram emot att få veta mer om hur ISMF har marknadsfört sig under det senaste året.
– Sporten har utvecklats en hel del med sponsorsskap och TV-sändningar, det ska bli spännande att få en uppdatering. ISMF har numera Scarpa som huvudsponsor till världscupen och tävlingar, säger Pontus Axelsson.