Johanna och Johan åker på klätterträff i Iran

Nu är det klart att Johanna Löfvenius, Stockholms klätterklubb, och Johan Gille, Tunabergs Högfjälls- och klättersällskap, kommer att representera Klätterförbundet på Third International Festival of Mountaineering and Climbing in Iran (Bisotun) i oktober.

Francisco Taranto JR
Det var rekordmånga som visade intresse för träffen och det var således stor konkurrens om de två platserna.
– Jag tränar för att bli klippklätterinstruktör för att jag gillar att initiera andra till klättringen värld, men också för att utvecklas själv och bli en än mer självständig och bred klättrare som kan fatta egna beslut och lösa situationer som kan uppstå på berget. Jag hoppas få med mig hem erfarenheter från klätterträffen som bidrar till min utveckling, berättar Johanna.
– Jag brinner även för jämställdhetsfrågor och tycker att det känns viktigt att tjejer i lika stor utsträckning som killar kan ta för sig på klippan och agera självständigt, vilket jag genom mitt driv och engagemang hoppas att kunna förmedla till andra deltagare, fortsätter Johanna.
Johan erfarenhet från både boulder och sportklättring, men passionen är trad och is/vinterklättring.
– Som person är jag social, utåtriktad och tycker om att lära känna nya människor. Jag har klättrat alla discipliner på många ställen runt om i Sverige, från Kjugekull i söder till Död-Larsberget i norr. Jag anser att jag kan förmedla en bra bild av svensk klättring till övriga deltagare. Under årens lopp har jag också samlat på mig en hel del erfarenhet och kunskap, som jag hoppas kunna utbyta med andra klättrare. Hoppas också på intressanta möten och fina minnen! berättar Johan.
Vi önskar Johanna och Johan en fin upplevelse i oktober som ger mycket inspiration till engagemang här hemma. Vi på Klätterförbundet ser fram emot att läsa om upplevelserna här på hemsidan eller i tidningen Bergsport (någon gång efter oktober).

Representation på internationella klätterträffar

Varje år får Klätterförbundet flera inbjudningar till internationella klätterträffar. Klätterförbundet  har en liten budget för att låta medlemmar kunna närvara på sådana träffar. Det är förbundsmötet (det vill säga våra klätterklubbar), som har beslutat detta.
När vi får inbjudan till en internationell klätterträff lägger vi upp det som en nyhet och öppnar en ansökan för alla som är medlem i en klätterklubb. Kansliet på Klätterförbundet går sedan genom ansökningarna och väljer ut representanter. Klätterförbundet betalar anmälningsavgifter, kost och logi till träffen, men ej resa.
Alla kan naturligtvis söka till träffen på egen hand, men betalar då själva.