Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

• Detta evenemang har redan ägt rum.

Fortsättningskurs alpin klättring i Tarfala

25 augusti, 2023 - 29 augusti, 2023

SEK8500

Välkommen med din anmälan dig HÄR

Kursen är fulltecknad. Du kan fortsatt anmäla dej men då till vår reservlista. Välkommen med din anmälan.

Datum: 25 -29 augusti 2023 (start i Tarfala kl. 8.30 den 25/8 – slut i Tarfala kl. 16.00 den 29/8)

Förkunskaper: Leda klippklättring grad 4-5 på egna säkringar (gärna motsvarande SKF:s Fortsättningskurs klippklättring). Du ska ha alpin klättervana motsvarande grundkurs, alpin klättring. Det är inte möjligt att först gå grundkursen, för att sen gå fortsättningskursen direkt efter (samma år).
God kondition.

Kursledare: Christian Edelstam, auktoriserad bergsguide

Antal deltagare: 3-4 deltagare per guide

Kursavgift: 8500 kronor

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Frågor: Christian Edelstam, christianedelstam@hotmail.com, 070-356 74 43, svarar på frågor gällande kursupplägg.
Eva Rimnäs på Svenska Klätterförbundet, eva.rimnas@klatterforbundet.rf.se, svarar på frågor gällande bokning och betalning.

Övrigt: Rep samt säkringar för is och klippa finns att tillgå. För att gå kursen måste du vara medlem i en SKF-ansluten klubb.

Om anmälan: Sista anmälningsdag är 20 juli. Betalning bekräftar anmälan och ger dig en plats i turordningen om kursen blir överbokad. Deltagaravgiften återbetalas till den som inte får plats. (Vid boende i STF stugan i Tarfala, bokas det direkt med STF av deltagaren själv.)

Vid återbud: Får du förhinder efter sista anmälningsdatum återbetalar vi endast om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, mot en administrationsavgift.

Kursmål:

• Befästa tidigare kunskaper inom alpinklättring.
  • Ge ytterligare kunskaper för att kunna göra medelsvåra alpina turer på egen hand.
  • Fem trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär: inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning
  • Instruktioner och övning i mer avancerade rephanteringstekniker
  • Alpina klätterturer. Små replag där deltagarna har möjlighet att själva leda turerna.
  • Turplanering
  • Riskanalys