Kvalet till SM Boulder 2024 klart – här är alla deltagare

80 klättrare är klara för SM Boulder 2024, som arrangeras under SM-veckan i Västerås. För första gången någonsin gick kvalet via kvalserien Sverigecupen Boulder. – SM blir en riktig publikupplevelse i år. Många av Sveriges absolut bästa bouldrare är med och slåss om guldet, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Nu står det klart vilka som tävlar på SM Boulder 2024. Tävlingen väntas bli en folkfest, likt boulder-SM 2023 som arrangerades på Klättercentret i Akalla. Foto: Harald Weidinger

80 klättrare har kvalat till SM Boulder och tackat ja: 40 damer och 40 herrar. Listan innehåller många kända namn och SM, som arrangeras i Västerås i slutet av juni, blir tufft.

– Med ledbyggare på toppnivå, vana arrangörer och ett peppat startfält kan det inte bli annat än bra, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

SM Boulder arrangeras på Klättercentret i Västerås av KC, Västerås Klätterklubb och Svenska Klätterförbundet. Arrangörsgruppen har förberett för tävlingen under en längre period. Att genomföra kvalet via Sverigecupen gör kvaliteten på tävlingen hög.

– Vi behöver inte arrangera ett kval på plats, vilket gör att vi kan fokusera på semifinaler och final. Tävlingen lär bli riktigt maffig.

Biljetter till SM säljs via Klättercentret i Västerås. Planen är att tävlingsdagen blir lördagen den 29 juni, vilket ska bekräftas av SM-veckans arrangörer inom kort.

Här är hela listan: Alla som tävlar på SM Boulder 2024.

FAKTA: Startlistan kan ändras

• Skulle avhopp från tävlingen ske före tävlingen, erbjuds platser till klättrare längre ner på kvalrankinglistan från Sverigecupen Boulder. Om återbud sker 48 timmar före SM Boulder ersätts platsen inte.
  • Ett tillägg till kvalreglementet: OS-kvalificerade klättrare har en friplats på SM Boulder.