Each One Teach One går vidare – lyckad topptursträff

Projektet Each One Teach One, som fokuserar på lärande inom grupper, fortsätter. Senast låg fokuset på tjejer och topptur. Svenska Klätterförbundet och nätverket Girls Get Higher arrangerade en topptursträff för tjejer i Storulvån.

Samarbetet med Girls Get Higher var lyckat och engagemanget kring träffen var stort. Foto: Anna Lovehed

– Väldigt uppskattat och efterlängtat, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare, som var förbundets representant på träffen.

Konceptet i Each One Teach One är att lära av varandra och dela erfarenheter inom gruppen. Bland de omkring 30 tjejerna i Storulvån fanns stor bredd av erfarenheter och åldrar, både nybörjare som aldrig hade satt på stighudar och riktigt rutinerade toppturare. Med på träffen var också tre kvinnliga guider och två föreläsare.

– Det är så viktigt att få se och träffa kvinnliga förebilder. Jag kan inte nog betona vilken skillnad det gör i ens uppfattning om vad som är möjligt och var en hör hemma, säger Emma Borggrén-Franck.

Precis som för 14 år sedan, när liknande träffar ordnades i Sylarna, så valde Svenska Klätterförbundet att samarbeta med nätverket Girls Get Higher. Intresset och engagemanget har varit stort.

– När vi frågade efter en projektgrupp så fick vi många svar och själva träffen blev fullbokad direkt, säger Emma.

Projektet Each One Teach One är finansierat av Svenskt Friluftsliv. Inom projektet har Svenska Klätterförbundet haft träffar för unga transpersoner och ickebinära, Transcend, och arrangerat alpinklättring för ungdomar.

Foto: Anna Lovehed