Bergsport, nr 190: Kyrkberget, klippras och hur en hjärnblödning ändrade allt

Västerviksklättraren Sanna Rasmussen var bara 40 år när hon fick hjärnblödningen. I senaste Bergsport berättar hon om den långa resan tillbaka. – Det känns viktigt att berätta om livet runt klättringen. Jag är väldigt glad över att Sanna berättar så öppet om det som hände, säger Janna Askenberg, chefredaktör för Bergsport och kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet.

Förutom den gripande berättelsen om Sanna Rasmussens sjukdom, finns en hel del annat i Bergsport, bland annat:

– Säkerhet. Klättrare vet att sten kan lossna. Ibland grepp, i andra fall större sjok. Det är dock svårt att förutspå när det ska hända. Geologiprofessorn Tobias Bauer förklarar varför och psykologen Per Calleberg tipsar om hur rädslan kan bemötas.
Tävling. Svenska sportklätterlandslaget har inlett en spännande säsong, där Hannes Pumans OS-kval är den
största och viktigaste händelsen. Förbundskapten Björn Strömberg ger sina tankar inför 2024.
Nytursrutan. Utanför Storuman reser sig Kyrkbergets 60 meter höga, överhängande väggar mäktigt över Umeälven. Berget har fått 24 nya leder tack vare ett nytt sätt att utveckla klättring. Bergsport har tagit reda på hur det hela gick till.
– Resor. Sardinien erbjuder fin klättring och milsvida utsikt. Tove Wåhlin tipsar om några av öns östra klätterområden.

Läs tidningen i pdf-format här.

Vem får magasinet Bergsport?

BERGSPORT ingår i medlemskapet i svenska klätterklubbar. Den skickas till alla med adress i Sverige. Av miljöskäl skickar vi en tidning per hushåll. Se över adressen i IdrottOnline om du inte fick din tidning.

Observera att ett fåtal klätterklubbar är anslutna till förbundet med annan huvudman, som exempelvis KFUM. De klubbarna betalar en betydligt lägre kostnad per medlem till förbundet och därmed får medlemmarna inte Bergsport.