Jättetävling på Gasverket – sista chansen att knipa SM-platser

Helgens sista omgång av Sverigecupen Boulder, Gastrycket, har över 120 anmälda. – Det är en riktigt viktig tävling för de som vill kvala till SM Boulder 2024, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Helgens Gastrycket blir ytterst spännande, som den sista deltävlingen i SM-kvalet. Bilden är från förra årets Gastrycket. Foto: Klätterverket

SM Boulder 2024 arrangeras under SM-vecka i Västerås i sommar. De som tävlar där behöver ha kvalat via Sverigecupen Boulders fem deltävlingar. Fyra är redan avklarade: BLX, Klättercentret, Västerviks Klättercenter och Backa Boulder. Under lördagen, 9 mars, arrangeras den sista omgången av Sverigecupen: Gastrycket.

Ett stort antal tävlande är redan klara för SM. De har tagit platserna 1-5 på de tidigare Sverigecuperna. I det fall en redan kvalad klättrare på nytt har tagit en topplacering i ytterligare en omgång, har den platsen gått vidare till kvalrankinglistan för Sverigecupen.

– Det finns 80 platser på SM; 40 för damer och 40 för herrar. Via de fem deltävlingarna kan 50 personer direktkvalificera sig, 25 i varje klass. Alla andra platser delas ut via rankingpoäng, säger Patrik Kleveback-Blom.

För att förenkla har Svenska Klätterförbundet sorterat bort redan kvalade klättrare från kvalrankinglistan. Här finns en lista med aktuell ställning, med en uppskattning av nuläget, inför Gastrycket. De grönmarkerade uppskattas ha möjlighet att ta en plats på SM.

– Det är självklart inte avgjort än. Gastrycket är en stor tävling med över 120 anmälda. Det är väldigt svårt att spekulera, vad som helst kan hända.

Om man är precis på gränsen i listan, ska man hysa hopp om en SM-plats?

– Definitivt. Och är man med på Gastrycket och gör en bra tävling, kan man få ganska många poäng ytterligare. Dessutom kan namn från kvalrankinglistan försvinna, om någon eller några av dem placerar sig på plats 1-5 på Gastrycket. Då kommer fler från kvalrankinglistan till SM.

Gastycket streamas via Klätterverkets Youtube under lördagen. Mer information om tävlingen finns här.

▶ Läs mer om Sverigecupen Boulder.