Kvalet till SM Boulder 2024 snart klart – bara en chans kvar

Efter fyra omgångar av Sverigecupen börjar det klarna vilka som kniper de 40 platserna på SM Boulder 2024. – Vi kontaktar de klättrare som har placerat sig topp 5 inom kort, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet. Sista chansen att kvala är Gastycket i Stockholm i mars.

Göteborgscupen på Backa Boulder i januari erbjöd näst sista chansen till SM-kval. Albin Meyer, Lerums Klätterklubb, vann herrarnas omgång. Foto: Hampus Samuelsson

Efter fyra omgångar av Sverigecupen Boulder 23/24 återstår en: Gastrycket i Stockholm i mars.

– Först därefter vet vi helt säkert vilka klättrare som kniper de sista platserna på SM Boulder under SM-veckan i Västerås i sommar, säger Patrik Kleveback-Blom.

Den som hamnar på platserna 1-5 i en av Sverigecuperna direktkvalificeras till SM Boulder och får ett erbjudande om en plats. Tackar klättraren nej, går platsen vidare via kvalrankinglistan från Sverigecupen Boulder. Den listan är klar först efter sista omgången.

– Om du har tagit en av platserna på topp 5 i en deltävling är du klar, då behöver du inte tävla mer. Är du utanför topp 5 finns fortfarande chansen, men då hänger allt på kvalrankinglistan.

Sista chansen att kvala är Gastrycket på Gasverket i Stockholm i mars. Innan den omgången skickas en fråga till alla som direktkvalificerat sig från tävlingarna på BLX, Klättercentret, Västerviks Klättercenter och Backa Boulder.

På Svenska Klätterförbundets tävlingsplattform ClimbAlong finns resultaten för de genomförda cuperna:

#1 – Stockholm – BLX Climbing Club
#2 – Norr– Klättercentret
#3 – Öst – Västervik
#4 – Väst – Backa Boulder

Erbjudanden om en plats på SM Boulder 2024 skickas till den mejladress som är registrerad i ClimbAlong. Tackar någon kvalificerad klättrare nej går platsen vidare via Sverigecupens rankinglista.

Behöriga för SM är klättrare som är medlem i en klätterklubb, bosatt i Sverige sedan minst sex månader, eller svensk medborgare, och blir 16 år eller äldre under året då SM Boulder avgörs.

➞ Mer information om Sverigecupen Boulder.