SM-sprint i Hammarbybacken – skidalpinismen växer i Sverige

För första gången någonsin arrangeras SM i skidalpinism mitt i Stockholm, i nya OS-grenen sprint. 10 februari 2024 erbjuds en rafflande publikvänlig tävling i Hammarbybacken – och Tove Alexandersson kan stå på startlinjen.

SM i sprint 2024 arrangeras i Hammarbybacken i Stockholm. Foto: Pure Ski Touring / Hammarbybacken 2h

Skidalpinism gör premiär på OS-programmet 2026 med grenen sprint. Sverige har flera atleter som kan vara aktuella och SM 2024 i Stockholm är ett steg på vägen.

– Skidalpinism växer snabbt i Sverige och vi har flera unga hårdsatsande atleter. Många har en bakgrund inom skyrunning, orientering eller längdskidåkning och har stor potential, säger landslagscoachen Hector Haines.

Och så den självklara frågan: Kommer Tove Alexandersson att delta i SM-sprinten?

– Vi hoppas det, men vågar inte lova något. Hon inledde säsongen med en silverplats på världscupsprinten i Val Thorens, så hon är helt klart i form, säger Hector Haines.

Sprint är en spännande gren. Tävlingarna är några få minuter långa och alla sportens moment ingår: Åkarna har skidor med stighudar och springer uppför backen, tar av sig skidor och stighudar, sätter skidorna på ryggsäcken och åker utför. Formatet liknar skidåkningens sprinter, med kvartfinal, semifinal och final (med kortare vila mellan loppen). Flera klasser erbjuds under SM: dam, herr, ungdom tjej samt ungdom kille.

Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet, ser positivt på att exponera skidalpinismen i huvudstaden.

– Vi är glada över att få visa upp sporten just i Stockholm. Hammarbybacken är en perfekt plats att uppleva just sprint. Vi hoppas få arrangera en världscup där 2025 – skidalpinism är hett just nu.

Mer info om SM Sprint 2024 och anmälan finns här.

Dagen före SM arrangeras Hammarbybacken 2H, en av deltävlingarna i Sverigecupen i skidalpinism.

FAKTA/SPRINT-SM

• SM i Hammarbybacken arrangeras av Svenska Klätterförbundet, Stockholms Klätterklubb och Pure Productions, med stöd av Skistar och Stockholms stad.
  • Publiken får möjlighet att prova skidalpinism före tävlingen. Testcentret är öppet 10.00-15.00, innan SM inleds med en kvaltävling klockan 16.15. Finalen arrangeras 19.00.

Kontaktuppgifter:

Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet: patrik.blom@klatterforbundet.rf.se
Camilla Antonsson, arrangör: camilla@pureproductions.se