Hannes Puman klar för OS-kvalserien 2024

Hannes Puman är nu, som enda nordiske klättrare, officiellt klar för OS-kvalserien under 2024. Den består av två tävlingar: En i kinesiska Shanghai och en i Ungerns huvudstad Budapest. – Han måste gå ur serien som topp 10 av 48 atleter, säger Björn Strömberg, förbundskapten.

Hannes Puman är ytterligare ett steg närmare OS i Paris 2024. Foto: Björn Pohl

Landslagets Hannes Puman deltog under 2023 i ett antal tävlingar där ett fåtal OS-platser delades ut. Hittills har bara åtta av hans närmaste konkurrenter kvalat och därmed är det 2024 som gäller för Hannes.

Under måndagen publicerade IFSC, internationella sportklätterförbundet, listan över de 48 klättrare som har kvalat till kvalserien. Hannes kom på plats 24 av de 48. Listan innehåller inga japaner eller amerikaner, nationer som har många starka klättrare, eftersom de redan har tagit sina två kvotplatser per land på OS. Men många vassa namn återfinns bland de 48.

Björn Strömberg, förbundskapten, rabblar ett gäng:

Mejdi Schalck, Sam Avezou, Yannick Flohé, Sascha Lehmann, Paul Jenft, Alberto Ginés López, Hannes Van Duysen… Det är många. Ett getingbo.

Det låter som tuff konkurrens.

Han måste klättra riktigt bra, det måste stämma helt. Och förmodligen på båda tävlingarna.

Björn Strömberg lindar inte in det. Kvalet är tufft, men möjligt. Och om Hannes Puman väl kommer topp 10 i kvalserien, är det SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) som bestämmer om han får åka till Paris eller inte.

Kvalserien är kort, den består av två tävlingar: Shanghai i maj och Budapest i under midsommarhelgen. Därefter är det klart. Men än är det länge dit. För Hannes Puman väntar julfirande och därefter två intensiva månader i Japan.

– Där finns väldigt många duktiga klättrare och sparringpartners, och väldigt bra klättring att klättra på. Det Hannes ska träna på nu är kvalitet, säger Björn Strömberg.