Uttagningen klar: Här är svenska sportklätterlandslaget 2024

Det blir en satsning på de unga klättrarna 2024. Det står klart när landslagsledningen presenterar nästa års svenska sportklätterlandslag. – Vi ser stor potential i laget, det här ska bli riktigt roligt, säger Björn Strömberg, förbundskapten.

Nu står det klart vilka som representerar Sverige internationellt 2024. På bilden syns Europacupen i tyska Duisburg. Foto: Xaver Quintus

Laget, som består av nio tjejer och nio killar, är till stora delar oförändrat från 2023. Två juniorer går upp till seniornivå: Albin Meyer och Elliot Eriksson, och ett par av de tidigare seniorerna slutar. En medveten föryngring genomförs, samtidigt som Björn Strömberg poängterar att laget inte tar in någon i den yngsta tävlingsklassen i år (Ungdom B).

– Vi hade flera likvärdiga sökande från den åldersgruppen, men vi är väldigt restriktiva med att plocka in 14-åringar i landslaget. Vi vill inte lägga för mycket press i tidig ålder, säger han.

Utöver den hälsomässiga aspekten är det svårt för ledningen att bedöma de allra yngsta klättrarna, då de har varit för unga för att delta i SM och bara har resultat från kids-klasserna.

– Jag hoppas att de som sökte fortsätter att satsa på klättring. De har stor potential att utvecklas och ta platser i landslaget framåt.

Sportklätterlandslaget ser en positiv utveckling bland de unga, konstaterar Svenska Klätterförbundets sportchef Patrik Kleveback-Blom. Några av de yngre klättrarna, både tjejer och killar, får möjlighet att delta i tävlingar på seniornivå under 2024.

– Sverige har ett antal platser på internationella seniortävlingar. Där är seniorlandslaget givna deltagare, men landslaget ger även ett antal yngre chansen att träna på tävlingsscenen, säger Patrik Kleveback-Blom.

Björn Strömberg lyfter landslagets mål om internationella medaljer, men understryker att laget är ungt och att det inte är bråttom.

– Våra atleter ska vara som bäst när de är 25 år. För att nå dit krävs en hel del, som ambition och vilja, men även ett hållbart och långsiktigt tänk från oss i landslagsledningen. Jag tror verkligen på det här – det blir roliga år framöver, säger han.

Fotnot: Landslagsledningen har möjlighet att förändra laget under pågående tävlingsår. Vissa sökande, som gör fina insatser, bjuds in till landslagsläger under 2024.

Sportklätterlandslaget 2024

Hannes Puman, Fredrik Serlachius, Elliot Eriksson, Albin Meyer, Gabriel Kern, Filip Thuresson, Simon Borgh, Birger Thor, Linus Qvarnström, Elise Mannerstråle, Linda Asterling, Sofia Ramstedt, Emilia Andersson, Nathalie Vendsalu, Lujza Török, Astrid Muth, Hedda Norell, Alice Ma Johansson