Hannes Puman fortsätter ladda för OS – deltog i SOK-satsning

Hannes Puman, sportklätterlandslagets OS-hopp, har tillbringat en vecka på Olympic Camp med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Omkring 80-talet aktiva och cirka 60 ledare peppade inför OS i Paris 2024. Hannes Puman har chans att kvala till OS under en kort tävlingsserie i maj och juni.

Hannes Puman och förbundskaptenen Björn Strömberg under SOK-samlingen på Fuerteventura. Foto: Joel Marklund/Bildbyrån

Veckan på anläggningen Playitas på Fuerteventura var uppskattad av såväl Hannes Puman som förbundskaptenen Björn Strömberg. Målet med samlingen var att uttagna och potentiella OS-atleter skulle få lära känna tänkbara truppkompisar, utbyta erfarenheter, träna och fokusera på målet tillsammans: OS i Paris, som invigs den 26 juli.

För Hannes Pumans del finns fortfarande en möjlighet att kvala, en serie om två tävlingar som han tog sig till via resultat på världscupen. Den första tävlingen arrangeras i Shanghai i maj och den andra i Budapest i juni.

Förbundskapten Björn Strömberg kommenterar chanserna:

– De tio bästa i serien har klarat av kvalet. Efter det väntar uttagning från SOK, säger han.

Han och Hannes är nöjda med veckan på Playitas, som har innebar många möten, bra pepp och inspirerande människor.

– Det är 242 dagar kvar till OS nu. Det här var ett fint startskott på en spännande resa med kval i maj och juni. Det var inte optimala klättermöjligheter där nere, men gjorde inte så mycket då Hannes bröt fingret för en månad sen. Det blev fler gympass, lite äventyr och prova på andra saker i stället.

OS i Paris

Olympiska spelen 2024 arrangeras i Paris och invigs 26 juli. Sportklättringen är med i OS för andra gången efter premiären i Tokyo-OS 2020.

25-årige Hannes Puman kan bli den första svensken någonsin som tävlar i klättring på olympisk nivå.