Bergsport, nummer 189: Jämställdhet, 10 sidor klätterhistoria och fokus på firning

Senaste numret av medlemstidningen Bergsport landade i lådorna förra veckan. Den innehåller som vanligt en blandning av reportage och intervjuer och är full av inspiration. Vill du också läsa? Självklart finns Bergsport även online.

Populära tidningen Bergsport har nu kommit ut med tre nummer sedan relanseringen under 2022.

I oktoberutgåvan 2023 blandas nyturer, historiska glimtar, säkerhet och jämställdhet.

Starka klättrare och profiler som Freja Shannon, Gabriel Kern, Johanna Nygård, Charlotte Hederén, Christer Åstrand, Martin Meyerman, Kalle Olsson, Robin Dahlberg, Nathalie Vendsalu, Emil Abrahamsson och Ewa Hellström-Boström har bidragit till mixen.

Här är ett axplock av innehållet (hela tidningen hittar du här):

JÄMSTÄLLDHET
Alpinisterna Emma Svensson och Maria Granberg, Klättercentrets koncernchef Veronica Sikström och landslagscoachen Emma Hawke – tillsammans med sju andra kvinnor – ger sin syn på balansen mellan kvinnor och män inom klättringen.

NYTURSRUTAN
I Nyckelviken i Stockholm har en erfaren trio gjort nyturer på löpande band. Vi tar även en snabbtitt på Ramnaslätt i Borås och på en stadsnära klippa med det spännande namnet Montaña de Fuego.

TRANSCEND
Superviktiga satsningen Transcend har arrangerat tre klätterträffar och ett populärt läger i Bohuslän. Initiativtagaren Alba Vera Bergeling är mycket nöjd och siktar nu framåt.

FÖRBUNDET 50
Hur var det egentligen när Svenska Klätterförbundet grundades? Klättring var en försvinnande liten sysselsättning och fokuset låg på alpina turer. Bergsport rotar i historien och bjuder på en tillbakablick i bildform.

FIRNINGSOLYCKOR
Flera olyckor inträffade under sommaren vid firning eller nedsänkning. Robin Dahlberg i Svenska Klätterförbundets säkerhetskommitté går in på djupet i flera incidenter och tipsar om hur olyckor kan undvikas framöver.

Nästa nummer ges ut runt påsk. Frågor eller tips? Kontakta chefredaktör Janna Askenberg eller redaktör Andreas Andersson.