Klättrare svårt skadad utanför Åre – föll till marken från 30 meters höjd

En man i 30-årsåldern skadades allvarligt vid en klätterolycka på Tegefjäll utanför Åre på fredagen. Klättraren vårdas nu på sjukhuset i Trondheim.

Olyckan skedde när mannen skulle fira sig ned från bergets enda led med flera replängder. Foto: Alexander Rydén

Mannen besökte Tegefjäll ensam och klättrade repsolo. Händelsen inträffade vid 16.40-tiden när han firade sig ned från en led.

– Olyckan inträffade vid det andra ankaret på bergets enda multipitch, en led som totalt är ca 70 meter lång, säger Årebon Alexander Rydén, som har utvecklat klippan.

– Det vi vet om händelsen är att mannen plötsligt faller fritt under nedfirning. Fallet är mycket långt, vi bedömer fallets längd till 25-30 meter, säger Robin Dahlberg i Svenska Klätterförbundets säkerhetskommitté.

Förmodligen slog mannen i bergväggen en eller flera gånger innan han träffade marken.

Ett annat replag, två personer, som befann sig längre ned på samma led, slog larm och hjälpte till med omhändertagandet fram tills räddningsstyrkan var på plats.

Fjällräddningen i Åre, räddningstjänsten och en ambulanshelikopter skickades ut till berget. Dessutom kom en polishelikopter med personal från den alpina fjällräddningen. Den skadade mannen vinschades upp i polishelikoptern, fördes över till ambulanshelikoptern och flögs därefter till sjukhuset i Trondheim.

– Vi är just nu i informationsinsamlingsskedet och försöker få en bild av hur allting gått till, men vet i nuläget inte exakt vad som orsakat fallet, säger Robin Dahlberg.

Tegefjäll är en klippa som har utvecklats de senaste åren och som har borrbultade leder, enligt Alexander Rydén.