Klättringen satsar på Stockholm Pride – häng med i tåget

I år samlar Svenska Klätterförbundet klättrare i Stockholm Pride den 5 augusti. Det är första gången som klättrare går under gemensam paroll.

– Vi hoppas att vi blir riktigt många, och uppmuntrar såklart alla klättrare att haka på. Gärna iförda diverse klätterutrustning, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig för Svenska Klätterförbundet.

Svenska Klätterförbundet väljer att gå i Pridetåget tillsammans med andra idrottsförbund i år. Anton Levein från Stockholms Klätterklubb gick med förra året, men hade dåligt med klättersällskap. Foto: RF/Privat

5 augusti arrangeras Stockholm Pride, med start 13.00. Mer info om idrottens deltagande finns i Riksidrottsförbundets Facebookevent.

Riksidrottsförbundet välkomnar (givetvis) alla förbund att delta. De delar ut regnsbågsarmbindlar till alla som går i idrottssektionen och peppar alla att ta på sig sin idrottsutrustning/attribut, samt ta med flaggor och annat.

– Anton Levein från Stockholms Klätterklubb bar ambitiöst på ett rep vid förra årets Prideparad. Det blir bra träning! Som tur är finns det ju lättviktsprylar också, så det behöver inte vara tungt att representera klättringen, säger Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på förbundet.

Värt att tänka på är att kommersiella inslag/varumärkeskoppling inte får synliggöras i den ideella del av tåget som RF ingår i.

Mötesplats för klättrare: Idrottens plats i ledet är vara någonstans längs Norr Mälarstrand, mellan Rålis och Stadshuset. RF:s startnummer är 111 (mer info nedan).

Vi som klättrar möts vid Holger Bloms plats på Norr Mälarstrand 12:30. Kontaktperson är Janna Holmqvist, kommunikationsansvarig på Svenska Klätterförbundet: 070-44 50 438.

Glöm inte sele eller annan utrustning!

Information från Riksikdrottsförbundet:

• Officiell start för paraden 13:00. Det är då ni senast ska vara på plats vid RF:s startnummer i fållan.
  • Riksidrottsförbundets startnummer: 111
  • Startplatsen kommer att vara någonstans längs med Norr Mälarstrand, mellan Rålis och Stadshuset.
  • Ta med något att dricka och äta. Vi brukar vara framme vid Östermalms IP runt 16:30.
  • I vår (RF:s/idrottsrörelsens) sektion har vi lastbil med musik och egen DJ.
  • Du är välkommen att åka med på flaket. På flaket önskar vi att du är idrottsdressad på något sätt. Om du vill åka med på flaket behöver du kontakta oss i förväg.
  • Kontaktperson på RF: annalena.moberg@rfsisu.se