Friluftslivet ger superkrafter: Svenska Klätterförbundet till Almedalen

Svenska Klätterförbundet är på plats i Almedalen 28-29 juni. Varmt välkomna att träffa oss, prata klättring, testa klättra i silon i Visby eller anta vår hängutmaning. Vi finns i monter 534B. Temat är Friluftslivet ger superkrafter – uterummet är arenan.

Svenska Klätterförbundet är på plats 28-29 juni. Foto: Malin Ericsson/Region Gotland

Förbundet deltar tillsammans med Svenskt Friluftsliv och andra friluftsorganisationer. Målet är att ytterligare stärka friluftslivet i samhällsdebatten. Genom närvaro i Almedalen vill Svenska Klätterförbundet sprida kunskap och medvetenhet hos beslutsfattare och politiker om alla de medvärden inom folkhälsa som friluftsliv och klättring medför.

– Klättringen är en positiv kraft i samhället och bidrar till hälsa och glädje på naturens villkor. Vi på klätterförbundet hoppas kunna bygga och skapa relationer, samverka och föra dialog genom att närvara i Almedalen, säger Emma Borggrén-Franck, generalsekreterare för Svenska Klätterförbundet.

Utöver Emma Borggrén-Franck är föreningsutvecklare Nadia Bazydlo och träningsansvarig Tove Wåhlin på plats i Almedalen. Utöver att möta nyfikna i förbundets monter arrangerar förbundsrepresentanterna en hängtävling och prova på-klättring tillsammans med Visby Klätterklubb.

Hålltider i Almedalen

28 juni, Friluftsmingel

Friluftsminglet: Friluftslivets samhällsnytta och uterummets superkraft

Politiker, myndigheter, markägare, företag och friluftsaktörer bjuds in till inofficiella samtal kring friluftslivets samhällsnytta och vinster. Inbjudan och anmälan.

Onsdag: Österport, Hästarnas dal, 16-19

28 juni, Prova på-klättring

Prova på-klättring i samarbete med Visby Klätterklubb. Den som klättrar 50 kronor till Naturskyddsföreningen.

Onsdag: Silon i Visby hamn, 12-16
Torsdag: Silon i Visby hamn, 10-16

28 juni, Hängutmaning

I förbundets monter och på friluftsminglet. För varje hängd sekund doneras en krona till Naturskyddsföreningen av den som utför aktiviteten.

Onsdag: Friluftsmontern 534B, 12-16 samt på friluftsminglet, 16-19
Torsdag: Friluftsmontern 534B, 10-15