Klätterledarsatsningen går framåt – över 400 har provat utomhusklättring i år

Flera klätterledarkurser är på gång och positiva tillrop möter Svenska Klätterförbundets satsning på klätterledare. Nu erbjuds klätterintresserade att prova utomhusklättring på olika håll i landet. Bara i år har minst 411 personer fått testa inom ramen för projektet.

Umeå Högfjälls- och Klätterklubb är en av de klubbar som har utbildat klätterledare. Nu erbjuder de prova på-tillfällen för nya utomhusklättrare, som här på Starrberget strax utanför Vännäs. Foto: UKHK/Robin Granlöf/Carolina Hawranek

Svenska Klätterförbundet följer upp projektet Upptäck uteklättring. SKF skickar ut ett formulär där klubbar och organisationer som har utbildat klätterledare får rapportera när de har arrangerat prova på-klättring. Hittills i år har 411 personer provat att klättra utomhus. Sannolikt är det än fler, då rapporteringen eventuellt släpar lite.

Umeå Högfjälls- och Klätterklubb bjöd nyligen in till prova på i Vännäs. Tre av klätterledarna, som utbildades 2022, riggade topprep och klubben ordnade lägereld med murrikka samt bjöd på frukt och fika. Totalt provade 16 personer, både barn och vuxna, klippklättring.

Carolina Hawranek från klubben vittnar om fantastisk stämning och positiv respons från deltagarna, som uppskattade klubbgemenskapen. Många uttryckte att de ”äntligen” fick prova utomhusklättring och undrade när det är dags för nästa tillfälle.

– Även förbipasserande i naturreservatet kom fram och pratade med oss i klubben och frågade om när det skulle finnas en ny möjlighet, så det känns som att formatet verkligen fyller en lucka.

Förbundets projekt är inne på andra året. Målet är att fler ska få möjlighet att upptäcka Sveriges fantastiska utomhusklättring, varför SKF står för såväl utbildning av klätterledare som utrustningsköp.

Mikael Knutsson, anställd på Svenska Klätterförbundet och projektledare för Upptäck uteklättring vittnar om att responsen är väldigt positiv. Han meddelar att projektet är i full gång och att det fortfarande finns stora möjligheter att utbilda fler klätterledare.

– Vi önskar att ännu fler klätterklubbar eller andra relevanta organisationer tar kontakt för att gå med i projektet. Vi vill ha fler klätterledare och sprida klättringen till ännu fler, säger han.

Rapportera er prova på-klättring här.

Mer om Upptäck uteklättring hittar du här. Projektledare Mikael Knutsson svarar gärna på eventuella frågor.

Fler fina bilder från UKHK:s prova på-klättring:

Foto: UKHK/Robin Granlöf/Carolina Hawranek