Nu krävs kval för SM Boulder – dags för Sverigecupens första omgång

Inför SM Boulder 2024 måste deltagarna kvala för att få delta. Kvalet går via Sverigecupen, med ett antal deltävlingar. – En klättrare kan behöva delta i flera deltävlingar för att gå vidare till SM, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

Kval, semi och final under samma helg, som här på SM Boulder 2021 i Luleå, blir ett minne blott.

Kvalsystemet ersätter långa kval under helgen för SM Boulder. Borta är lång tid i isolering och omfattande arrangörsbörda. Genom denna förändring hoppas Svenska Klätterförbundet att SM Boulder blir en fantastisk final som är lättare att arrangera, samt att Sverigecupen blir en attraktiv tävling att delta i och arrangera.

Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet, ser fram emot det nya upplägget.

Förändringen är välbehövlig. Det har varit utmanande för arrangörerna de senaste åren. SM är väldigt populärt att delta i, säger han.

Första omgången av Sverigecupen Boulder, Sverigecupen Boulder Mitt, arrangeras av BLX Climbing Club på gymmet BLX i Stockholm, den 3 juni. Därefter planeras ett antal deltävlingar i olika delar av Sverige. Planen är att Sverigecupen Boulder arrangeras med minst en deltävling regionerna: Mitt, Öst, Väst, Norr.

Vi väntar fortfarande på besked och kan inte gå ut med datum och platser än, men vi hoppas kunna berätta mer i slutet av maj, säger Patrik Kleveback-Blom.

En klättrare kan behöva delta i flera deltävlingar för att gå vidare till SM. Den som kniper en av placeringarna 1-5 i en Sverigecup direktkvalificeras till nästkommande SM Boulder, om hen uppfyller kriterierna för att få delta i ett SM. Det betyder att klättraren ifråga får ett erbjudande om en plats på SM. Tackar hen nej, går platsen vidare till den person som står näst på tur i kvalrankinglistan från Sverigecupen Boulder.

Kvalrankinglistan utgörs av alla klättrare som deltar i Sverigecupen Boulder. Ju bättre placering, och ju fler tävlingar hen har deltagit i, desto högre poäng.

Mer info om Sverigecupen Boulder finns här. Mer information om kvalsystemet till SM Boulder hittar du här.

Första deltävlingen i Sverigecupen Boulder arrangeras på BLX i Stockholm 3 juni. Anmäl dig här.

FAKTA/SM Boulder och Sverigecupen

Semifinalen på SM har 40 platser och kvalet dit sker via Sverigecupen Boulders olika deltävlingar.

Behöriga för kval till SM Boulder är klättrare som är medlem i en klätterklubb, bosatt i Sverige sedan minst sex månader och blir 16 år eller äldre under året då SM Boulder avgörs.