Internationella säsongen slut för skidalpinisterna

Den internationella säsongen i skidalpinism är slut. Sverige deltog i mindre omfattning än de senaste åren, bland annat beroende på storstjärnan Tove Alexanderssons envisa hälskada. Positivt är att många unga talanger visade framfötterna, både under ungdoms-OS och juniorvärldscupen.

De unga svenska skidalpinisterna tog sig in på den internationella arenan i år. Foto: Hector Haines

I december 2022 ledde konditionsesset Hector Haines ett läger för unga bergstalanger i klätterförbundets och Åre Klätterklubbs regi. Det gick över förväntan. Intresset var riktigt stort: många ungdomar visade stor vilja och engagemang för skidalpinism. Under lägret genomfördes en uttagning för ungdoms-OS i italienska Friuli Venezia Giulia, där Elsa Hedin och Max Österberg deltog.

Hector Haines, som klev in som juniorcoach inför OS, säger att det var en väldigt positiv upplevelse att leda gruppen genom träningslägret och in i tävlingarna.

– Att se utvecklingen var fantastiskt! Elsa och Max fick en möjlighet som inte många i världen får uppleva. De klev fram och gjorde ett stort hopp i sina färdigheter bara under den enda veckan. Dessutom hade vi jättekul, säger han.

Ett par månader senare var det dags för juniorvärldscupen i Val Louron, Frankrike. Sex atleter representerade Sverige där: Emilia Lundstedt, Meija Petterson, Ella Forsmark, Max Österberg, Jonatan Anderson och Per Boberg.

– Att ta ett större lag till Frankrike var toppen! Vi kunde bygga vidare på lagandan och få smaka på tävlingar på högsta nivå. Det saknades lite snö… men vi hade det ändå jättebra, och lärde oss mycket, säger Hector Haines.

Bäst i Frankrike gick det för Meija Peterson, som tog en 11:e plats i vertikala loppet och en 13:e plats i det individuella (U18). Övriga framgångar var Emilia Lundstedt i samma klass, som kom på 15:e plats i sprint. Max Österberg blev 21:a i sprint, i U18 för herrar.

– Jag ska inte skönmåla: vi vann inte. Men det var heller aldrig målet. Precis som med världsklassidrottare i andra sporter behöver vi tid att utvecklas till skimoidrottare i världsklass. Potentialen finns och vi kan ha stora drömmar för framtiden, säger Hector Haines.

Seniorlandslaget tävlade inte alls internationellt denna säsong, bortsett från Tove Alexandersson som deltog i ett lopp som hon tvingades bryta på grund av sin hälskada.

Hector Haines och Billiam Liu har producerat en sevärd och inspirerande film om läget och världscupen: https://www.youtube.com/watch?v=ahdxH72nOeQ.