Sverigecupen inleds – Gastrycket ger rankingpoäng

Med Klätterverkets tävling Gastrycket inleds den efterlängtade Sverigecupen. Bouldertävlingen, som arrangeras i helgen, ger poäng till rankinglistan. – Den ger dock inte kvalplatser till SM 2024, vilket det olyckligtvis cirkulerar ett rykte om, säger Patrik Kleveback-Blom, sportchef på Svenska Klätterförbundet.

En glimt av herrfinalen i förra årets Gastrycket. Foto: Marcus Kern

Gastrycket är den första tävlingen i Sverigecupen. Till skillnad från kommande tävlingar i cupen, ger Gastrycket inga kvalplatser till SM Boulder 2024.

Det beror på att SM 2023 inte har genomförts när Gastrycket arrangeras.

– Gastrycket är en bra tävling för den som vill förbereda sig för årets SM, som arrangeras i mars, säger Patrik Kleveback-Blom.

Tävlingsarrangörerna, Klätterverket Gasverket och Nacka Värmdö Klätterklubb, utlovar hårda och utmanande problem. Alla klubbanslutna klättrare får sina resultat inskickade till förbundet, och resultaten räknas i rankinglistan.

Läs mer om format och upplägg hos Klätterverket.

Här finns information om Sverigecupen. Sidan uppdateras fortlöpande.

Mer om klättring: