Akut läge för Ukraina och ukrainska klättrare – så skänker du pengar

Irina Galay, Viacheslav Polezhaiko, Nikita Balabanov och Mikhail Fomin. Kända klättrare från Ukraina, vars liv har förändrats dramatiskt. Å deras, och resten av den ukrainska befolkningens vägnar, uppmuntrar vi på Svenska Klätterförbundet gåvor till hjälporganisationer. Varje krona räknas.

Bilder från Irina Galays Instagramkonto – två olika världar.

Irina Galay var den första kvinnan från Ukraina på toppen av Mount Everest och K2. I vår skulle hon till Annapurna, men planen ändrades drastiskt den 24 februari. Galays Instagramkonto visar i stället hur hon står redo att försvara Ukraina, med vapnet framför kroppen.

Viacheslav Polezhaiko, Nikita Balabanov och Mikhail Fomin gjorde i slutet av förra året en omtalad förstabestigning av den åtråvärda sydostkammen på Annapurna III. Det är bara ett fåtal månader sedan.

Nu har Nikita Balabanovs företag Kuluar Climbing gått från att publicera lockande bilder på berg, till att efterlysa material till den ukrainska armén. De skriver bland annat: ”Kievs terroristförsvar och de väpnade styrkorna behöver: 1. Radioapparater är mycket nödvändiga !!!! 2. Termounderkläder 3. Personliga hygienprodukter 4. Varma kläder”.

Vardag i spillror

Viacheslav Polezhaiko publicerade två dagar före invasionen en video på en liten tjej som klättrar i ett gym i Tjerkasy, tre timmar från Kiev. När hon kommer ner ler hon stort och gör en high five. Det är hans yngsta dotter.

En dag tidigare tackade den lokala klätterklubben deltagarna i en klättertävling. På bilderna håller trötta, glada barn upp blågula diplom och nya, gröna kritpåsar. Den mjuka insidan är nästan orörd.

Så där såg det ut. Det var vardag. Som i Sverige, men 100-200 mil härifrån.

Sedan invaderades Ukraina.

Amerikanska alpinisten Colin Haley skriver följande om de tre Annapurna-klättrarna: ”These three Ukrainians are currently trying to get their families to safe places, and then are prepared to pick up an AK and try to defend their homeland from one of the biggest militaries on Earth.”

Skänk pengar

Hjälporganisationen Sverige för UNHCR säger att de aldrig varit med om ett större engagemang, men mer pengar krävs.

Klättergymmet Karbin i Stockholm driver en insamling via UNHCR. Skänk till den…

… eller direkt till en organisation:

Notera att gåvor till Unicef och UNHCR dubblas av stiftelsen Akelius Foundation under mars. Skänker du 100 kronor, går 200 till stöd i Ukraina.

UNHCR
Unicef

Fler organisationer:
Läkarmissionen
SOS Barnbyar
Rädda Barnen
Svenska Kyrkan

Saknar du någon organisation i listan? Vill du berätta om andra insamlingar eller insatser som görs inom klättringen i Sverige? Hör av er. Mejla gärna direkt till förbundets kommunikatör Janna Holmqvist.