Storslam i Luleå – Katrin Amann och Hannes Puman tog SM-guld även i led

Via fantastiska insatser klättrade Katrin Amann och Hannes Puman hem ytterligare två SM-guld till Eskilstuna Klätterklubb på söndagsförmiddagen. Den här gången var det ledklättring som gällde – bara en natt efter båda klättrarnas segrar i boulder-SM.

Söndagens tävlingar på Klätterhuset i Luleå inleddes med herrarnas ledklätterfinal. Åtta klättrare, varav två från arrangerande hemmaföreningen Luleå Klätterklubb, gjorde ett försök på den tuffa led som byggts av Romain Cabessut för finalen. Den var tuff, men Hannes Puman gjorde en show av den och formligen lekte hem SM-guldet.

Tvåa blev Fredrik Serlachius, som faktiskt vann kvalet i fredags kväll (när nämnde Puman plågades av smärtor från en visdomstand, ska sägas). På tredje plats kom ett bekant ansikte för hemmaklubben: Kristoffer Lindbäck, representant för just Luleå Klätterklubb.

När herrarnas ledfinal var över var det dags för damerna. I finalen har deltagarna bara en chans på sig: En led, ett försök.

SM-guldet gick till nämnda Katrin Amann, som var en hårsmån från att lyckas toppa ur finalleden. Bara drygt tolv timmar tidigare hade hon klättrat hem guldet i boulderfinalen, precis som Hannes Puman. Storslam för Eskilstuna Klätterklubb, med andra ord.

Björn Pohl, expertkommentatorn i Svenska Klätterförbundets stream av tävlingen, konstaterar:
– Katrin har övertygat under båda dagarna. Hon har bra tempo och bra flyt och klättrar med självförtroende, säger han.

Nanna Söderin från Östersunds Klätterklubb, som stod för en imponerande insats under damernas kvalklättring på fredagen och så även i finalen, knep silvret. 16-åriga Elise Mannerstråle från Solna Klätterklubb gjorde också en fin insats. Hon slutade på tredje plats och bärgade därmed bronset.

Fransyskan Jeanne Godechot, som kom tvåa i bouldertävlingen och som kvalade in till ledfinalen via en andraplacering även där, föll oväntat tidigt i ledfinalen och hamnade därmed utanför pallen.

9/10 2021: Katrin Amann och Hannes Puman vann SM i bouldering 2021

➥ Alla resultat från SM 2021

➥ Se klätterförbundets stream på Youtube: finalerna i boulder, led och kombinerat format.

Eskilstunaklättrarna Hannes Puman och Katrin Amann har efter ledfinalen två guld vardera från årets SM. Bilderna ovan är dock från kvalet. Foto: Björn Pohl